پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان محوطه‌تاریخی سرمشهد تبدیل به بزرگترین مزرعه کشاورزی فارس شد

یادمان

محوطه‌تاریخی سرمشهد تبدیل به بزرگترین مزرعه کشاورزی فارس شد

محوطه تاریخی سرمشهدخبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حفر چاه‌های عمیق، توسعه زمین‌های کشاورزی و ایجاد تاسیسات و کارگاه‌های کشاورزی در محوطه تاریخی سرمشهد باعث شده مهمترین آثار تاریخی این منطقه زیر شخم زمین‌های کشاورزی برود. سرمشهد کازرون با اینکه  به‌عنوان بزرگترین شهرساسانی ـ اسلامی ایران خوانده‌ می‌شود اما از یک فصل حفاری علمی بی‌بهره بوده است.
 
به‌گزارشCHN، بیش از یک دهه از رشد و گسترش زمین‌های کشاورزی سرمشهد می‌گذرد. صدور مجوز حفر چاه‌های عمیق توسط آب‌منطقه ای استان فارس درحالی شدت گرفته که کارشناسان آب منطقه‌ای، با استناد به استعلام‌ و تاییدیه سازمان میراث‌فرهنگی این اقدام را کاملا مجاز اعلام کرده‌اند. اما در این میان مسئله‌ای که به‌شدت محسوس و نگران‌کننده است از بین رفتن بخش عظیمی از آثار تاریخی سرمشهد است چنانچه تعداد آثار و وسعت این شهرتاریخی به‌حدی است که دکتر آذنوش پیش‌ از مرگ ناگهانی‌اش درصدد تشکیل پایگاه میراث‌فرهنگی در سرمشهد بود.
 
محسن عباسپور، عضو انجمن هم‌اندیشان کازرون، با تایید این مطلب به CHN گفت: طی چند ماه اخیر روند صدور مجوز حفر چاه‌های کشاورزی در سرمشهد کازرون به شدت افزایش پیدا کرده است. این درحالی‌است که تا یک دهه پیش کشاورزی در این منطقه به‌صورت دیمی بوده و تا این حد گسترش پیدا نکرده بود.
 
به‌گفته وی، مجوز حفر چاه‌های عمیق و توسعه بی‌رویه زمین‌های کشاورزی منجر به برداشت بی‌رویه آب شده است به‌طوری‌که هم‌اکنون در تمام فصول سال زمین‌ها زیر کشت می‌روند. اقدامی که با نادیده انگاشتن کاربری اصلی میراث باتوجه به حجم بالای آثار تاریخی درواقع میزان دسترسی غیرمجاز به اشیاء و آثارتاریخی افزایش پیدا کند.
 
عباسپور معتقد است، مهمترین اثری که در درفاصله 200 متری و نزدیک روستای سرمشهد وجود دارد مربوط به بزرگترین کتیبه خط پهلوی است که بدون هیچ حفاظتی رها شده است این درحالی است که پراکندگی سفال و بخشی از اشیاء تاریخی که به مرور زمان از دل خاک بیرون آمده‌اند نشان از اهمیت این شهر تاریخی دارد.
 
با این حال، با توجه به اهمیت شهر تاریخی سرمشهد  تاسیسات کشاورزی، سوله‌ و کارگار‌ه‌های متعدد جای کارگاه‌های باستان‌شناسی و مرمت را گرفته‌اند.
 
عباسپور در اینباره افزود: پیش ازمرگ دکتر آذرنوش قرار بود پایگاه میراث‌فرهنگی در سرمشهد تشکیل شود که البته پس از مرگ وی این اقدام به‌کلی منتفی و به‌فراموشی سپرده شد. به‌طوری که 600 هکتار محوطه در فهرست ملی ثبت شده اما این شهر حتی  یکبار رنگ هیات باستان‌شناسی به‌ خود ندیده است.
 
محوطه 600 هکتاری سرمشهد بزرگترین شهر ساسانی و اسلامی موجود به‌شمار می‌آید که به اندازه وسعت‌اش دارای مشکلات و معضلات است به‌طوری که تنها 150 هکتار از این شهر توسط رودخانه فصلی و سیلاب نابود شده و از بین رفته است. هم‌اکنون در این شهر تاریخی جا پای حفاری‌های غیرمجاز به‌وفور دیده می‌شود و مسئولان بی‌توجه به تخریب‌های متعدد همچنان به دادن شعار اکتفا می‌کنند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه