جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چهارتاقی «کنارسیاه» به خاک نشست

یادمان

چهارتاقی «کنارسیاه» به خاک نشست

«کنار سیاه» یکی از سی و اندی چهارتاقی‌های استان فارس به‌شمار می‌رود که بدون داشتن برنامه حفاظتی در معرض تخریب قرار گرفته است. این چهارتاقی ‌به شماره 4534 در فهرست آثار ملی ثبت شده اما باستان‌شناسان تعیین حریم و گمانه‌زنی در این چهارتاقی را ضروری می‌دانند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | jordan Release Dates

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌ گروه میراث‌فرهنگی ـ کنار سیاه یکی از چهار‌تاقی‌های ثبت شده استان فارس است که در 30 کیلومتری جنوب شهرستان فیرزآباد به عسلویه قرار دارد. این چهارتاقی بدون داشتن برنامه حفاظتی مناسب ره نابودی را پیش گرفته است. چندی پیش، حفاران غیرمجاز شبانه به قصد دستیابی به گنج گودال‌های متعددی در آن حفر کردند. این درحالی است که گفته می‌شود، هنوز بقایای آتش‌سوزی در مجموعه اصلی چهارتاقی مشاهده می‌شود.
 
به‌گزارش CHN، استان فارس از بیشترین میزان چهارتاقی در میان استان‌ها برخوردار است. اما مسئله‌ای که بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد، شرایط نگهداری و حفاظت از این بناهای تاریخی است.

«میلاد وندایی» باستان‌شناس و پژوهشگر چهارتاقی‌های دوره ساسانی در این‌باره به CHN می‌گوید: «در 30 کیلومتری جنوب شهرستان فیروزآباد به عسلویه مجموعه چهارتاقی بزرگی تحت عنوان کنارسیاه وجود دارد که از کاربردهای معماری برخوردار است».
 
به‌گفته این باستان‌شناس، چهارتاقی ورودی دارای هشتی است اما در خرداد ماه امسال این قسمت مورد دخل و تصرف و حفاری غیرمجاز قرار گرفت. هنوز بقایایی از آتش‌سوزی و گودال‌های عمیق در این بخش از مجمومه به چشم می‌خورد.
 
 

وندایی اعتقاد دارد، دیوار‌های اطراف چهارتاقی اصلی درحال نابودی هستند و با نقشه‌ای که 40 سال پیش توسط "واندنبرگ" تهیه شده دارای تغییراتی است و قسمت‌های عمده‌ای از این بنا از بین رفته است.
 
این مجموعه که نزدیک به 300 و 400 متر مساحت داشته تنها رج دیوارها در اطراف آن باقی مانده است. وندایی می‌گوید،  نکته اصلی در این چهارتاقی این‌است که پایه‌های این چهارتاقی چند سال پیش مورد مرمت قرار گرفته اما خود مرمت‌ها آسیب زده و پی بنا را از بین برده‌است؛ با این در بخش هشتی بنا، مرمت خوبی صورت گرفته است.
 
هم‌اکنون تعداد بسیاری از چهارتاقی‌‌های استان فارس در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است و میراث‌فرهنگی هیچگونه برنامه‌ای برای حفاظت از این آثار در نظر ندارد.

وندایی ضرورت تعیین قدمت و حریم این چهارتاقی را لازم و مرمت حرفه‌ای نه دانشجویی را امری لازم می‌داند چراکه هنوز بسیاری از آن‌ها حتی شناسایی هم نشده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه