جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سیلی زمان صورت بهرام دوم را متلاشی کرد

یادمان

سیلی زمان صورت بهرام دوم را متلاشی کرد

نقش‌برجسته بهرام دوم سالهاست که در گوشه‌ای از ملک شخصی رها شده است، آنهایی که به‌صورت اتفاقی این اثر دوره‌ ساسانی را دیده‌اند، در بدترین شرایط حفاظتی ممکن توصیف‌اش می‌کنند. چنانچه یکی از باستان‌شناسان به‌تازگی خبر از نابودی صورت مردی می‌‌دهد که سیلی زمان چیزی از آن باقی نگذاشته است.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ نقش‌برجسته‌های ساسانی در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برند. برم دلک که نمونه مشابه نقش برجسته گویوم یا همان بهرام دوم است درحال‌حاضر یکی از نقش‌های آن به‌دلیل آسیب‌های انسانی و طبیعی از بین رفته است. این درحالی است که گویوم یا همان نقش بهرام دوم در گوشه ای از ملک شخصی بدون هیچگونه مرمتی رها شده است.
 
به‌گزارش CHN، نقش برجسته گویوم که در 27 کیلومتری شمال غربی شیراز واقع شده با شماره ثبت 937 در سال 1354 به ثبت ملی رسید. این اثر تاریخی  نزدیک روستای گویوم و در ملک شخصی فردی که خارج از ایران به‌سر می‌برد رها شده است. چنانچه امکان دیدن این نقش برجسته بدون رضایت باغبان به‌هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.
 
«میلاد وندایی» باستان‌شناس در اینباره به CHN می‌گوید: نقش برجسته گویوم که تصویری از بهرام دوم را نشان می‌دهد بر صخره‌ای داخل باغ خصوصی قرار گرفته است. چندی پیش که از آن دیدن کردم متوجه شدم بخش عمده ای از صورت بهرام دوم کاملا محو و از بین رفته است.
 
 
به‌گفته این باستان‌شناس، نقش‌برجسته بهرام دوم بدون آنکه مرمتی روی آن انجام گیرد در بدترین شرایط حفاظتی قرار گرفته است. چنانچه هیچ فردی نه از آن شناخت صحیحی دارد و نه دسترسی به‌صورت طبیعی امکانپذیر است،  امکان بازدید از این اثر تاریخی حتما باید با رضایت باغبان صورت گیرد.
 
با توجه به اینکه لویس واندنبرگ باستانشناس بلژیکی در سال 1984 مقالاتی در رابطه با نقش برجسته گویوم ارائه کرده و عکس‌هایی از آن را هم به چاپ رسانده اما وندایی معتقد است مقایسه عکس‌های سال‌های گذشته و وضعیت امروزی  نشان از آن دارد که تسریع روند تخریب بسیار  جدی بوده است.
 
درحال‌حاضر بسیاری از آثار تاریخی در شرایط نامناسبی به‌سر می‌برند. حتی نقش برجسته برم دلک که در روستایی به‌همین نام و در نزدیکی گویوم واقع شده وسعت شهرنشینی و تهدیدهای انسانی اثر مخربی بر آن گذاشته است به‌طوری پیش از این نیز عده‌ای قصد سرقت بخشی از نقش‌برجسته برم‌دلک را داشتند. اثرات تخریب هنوز بر چهره یکی از نقش‌ها مشهود است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه