پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خوره‌ای که به جان «خان خوره» افتاد

یادمان

خوره‌ای که به جان «خان خوره» افتاد

خوره خرابی اینبار به جان «خان خوره» افتاد. این کاروانسرا که برگرفته از معماری ارزشمند دوره صفوی است هم‌‌اکنون به‌دلیل تخریب ۹۰ درصدی بخش‌های بیرونی آن دچار فرسایش شدیدی شده است. فعالان میراث‌فرهنگی می‌گویند تبدیل شدن این کاروانسرا به انبار و نگهداری احشام در آن یکی از مهمترین عواملی است که شرایط تخریب این اثر تاریخی را دو چندان کرده است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | nike air force 1 6 inch boot forged iron - 150 - Cheap Air Jordan 1 Mid GS “Holiday” White/Black - Roma Green - University Red 2021 For Sale DM1208

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ کاروانسرای «خان‌خوره» یکی از بناهای متعلق به دوره‌ صفویه است که هم‌اکنون سرنوشتی سیاه مشابه سرانجام بسیاری از کاروانسراهای ایران پیدا کرده است. این کاروانسرا با وجود ثبت در فهرست آثار ملی به‌دلیل تخریب‌های جدی و نگهداری احشام دچار فرسایش شدیدی شده است.
 
به‌گزارش CHN، در گذشته کاروانسرها جایگاه ویژه‌ای در معماری، فرهنگ، امنیت و اقتصاد داشته‌اند، چنانچه به‌گفته کارشناسان و در زمره یکی از مهمترین نیاز های بشری جهت توسعه و پیشرفت بشمار میرفتند، در این میان بنا به جای گیری ایران در شاهراه مبادلات بازرگانی و پیام رسانی جهان و همچنین نیاز مبرم کاروان های تجاری و حتا پیک های سلطنتی به امنیت میان جاده ای و آسودگی، کاروانسرهای بیشماری در شاهراه های مواصلاتی کشور بنا گردید که گنجینه ای از هنر و معماری دوران است.
 
این فعال میراث‌فرهنگی می‌گوید:«کاروانسرای "خان خوره" که به شماره 1928 و در تاریخ 12مهر 1376 در فهرست آثار ملی کشور به‌ ثبت رسیده همانند بسیاری از کاروانسرای در معرض تخریب دچار فراموشی و فرسایش شده است. چنانچه این کاروانسرای صفوی که شاهکاری از هنر معماری و فرهنگ ایرانی است درحالی حال و روز چندان خوبی ندارد که بخش‌های بیرونی آن از 10 تا 90٪ تخریب شده است».
 
 
به گفته صادقی امیری، درحال‌حاضر بنای الحاقی و پیرامونی کاروانسرای خان خورده تبدیل به انبار کاه و محل نگهداری گوسفندان و احشام شده است. درحالی که طاق‌های ضربی و اجرای آجرنمای دندانه موشی بکار رفته در این بنا به‌همراه بلندای با شکوه دیوار و همچنین حیاط مرکزی تعبیه شده در آن گردشگران را به یاد معماری ساسانی می‌اندازد.
 
 
او می‌گوید:« متاسفانه با وجود ویژگی‌های منحصر بفرد و زیبا، این بنا دستخوش تخریب‌های بسیار‌ شده است. این درحالی است که کاروانسرای تاریخی "خان خوره" شهرستان آباده که در آزاد شیراز- اصفهان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه