جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تصویر سنگ‌برجسته اردشیر بابکان در فیروز آباد محو شد

یادمان

تصویر سنگ‌برجسته اردشیر بابکان در فیروز آباد محو شد

سنگ برجسته اردشیر بابکان و شاهپور یکم در فیروزآباد استان فارسخبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ‌گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ سناریوی تخریب سنگ‌ برجسته‌های ساسانی انگار پایانی ندارد. این سنگ برجسته‌ها که عمدتا به‌دلیل نبود رسیدگی و حفاظت جدی دچار تسریع روند فرسایشی می‌شوند با دخالت عوامل بیرونی آسیب‌زا، بستر نابودی کامل این آثار برجسته تاریخی فراهم شده است. درحالی تصویر بزرگترین سنگ برجسته ساسانی اردشیربابکان و شاهپور یکم در رودخانه تنگاب فیروزآباد درحال محو شدن است که آغاز سدسازی در این محوطه نیز سبب لرزش و ریزش این صخره ساسانی شده است.
 
به‌گزارش CHN، بزرگ ترین بازماندهو اثر صخره یی ساسانی از اردشیر بابکان و شاهپور یکم در رودخانه تنگاب فیروز آباد در حال محو شدن است. این نقش برجسته، یادبود نبرد اردشیر بابکان(بنیانگذار سلسله ساسانی) با اردوان پنجم( آخرین پادشاه اشکانی) و پیروزی ساسانیان است.
 
سیاوش آریا، یکی از فعالان میراث‌فرهنگی استان فارس در اینباره به CHN گفت: سنگ نگاره اردشیر بابکان و شاهپور یکم در 3  کیلومتری جاده فیروز آباد ـ شیراز، بر فراز صخره‌یی و در سمت راست رودخانه تنگاب در دل کوه حجاری شده است.
 
به‌گفته وی، این نقش برجسته بزرگ ترین اثر صخره یی دوره ساسانیان است که در حجاری‌ها، تصاویری از نبرد تن به تن اردشیر بابکان با اردوان پنجم که اردشیر با نیزه بلند، آخرین پادشاه اشکانی را به زیر افکنده و پیکار شاهپوریکم،جانشین اردشیر،با دربندان وزیر بزرگ اردوان را نشان می دهد.
 
این درحالی است که در صحنه سوم از این نگاره هم یکی از سرداران اردشیر(نگاره ششم از سمت راست) با یک دست،گردن حریف را در چنگ می فشارد و با دست دیگر کمر همتای خود را گرفته و تلاش دارد که او را از زمین بلند کرده و بر زمین بکوبد...که نمونه یی از این نگاره را در نقش رستم (5 کیلومتری غرب پارسه =تخت جمشید ) دیده می‌شود حجاری شده است.
 
به‌گفته این فعال میراث‌فرهنگی، با این حال این سنگ‌برجسته‌ها که روایت‌های تاریخی را در بردارد دیگر قابل رویت نیستند و درمعرض تخریب عوامل جوی و انسانی قرار گرفته ‌است. این درحالی است که با خشک شدن رودخانه تنگاب و آغاز سد سازی به این سنگ نگاره دچار لرزش و باعث ویرانی بیشتر شده است.
 
درحال‌حاضر بزرگترین سنگ‌نگاره اردشیر بابکان و شاهپور یکم  در دل کوه و بالای رودخانه خشک شده واقع شده است  و فاقد هرگونه نگهبان و حصارکشی است. 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه