چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حریم آتشكده ساسانی فیروزآباد خدشه دارشد

یادمان

حریم آتشكده ساسانی فیروزآباد خدشه دارشد

حسن ظهوری

خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ در حالی كه كارشناسان میراث فرهنگی نسبت به عبور پل ماشین رو از حریم منظری و عرصه آتشكده فیروز آباد فارس ابراز نگرانی می كنند، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس زمان طرح احداث پل را پیش از انقلاب و توسط خارجی‌ها عنوان می‌كند و معتقد است كه اجرای آن امروز دارای چند روایت متعدد شده است.
 
"علیرضا بزرگر"، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اعلام این خبر به CHN گفت: «طرح اولیه احداث پل ماشین رو از نزدیكی آتشكده فیروزآباد پیش از انقلاب و توسط كارشناسان خارجی داده شده بود و پس از گذشت این مدت، در حال حاضر به مرحله اجرایی رسیده است.»
 
این در حالی است كه كارشناسان میراث فرهنگی از آن‌جا كه این پل در عرصه و حریم درجه یك آتشكده ساسانی فیروزآباد احداث می‌شود ابراز نگرانی می‌كنند.
 
بزرگر به میراث خبر گفت: «در مورد احداث این پل، روایت‌های متفاوتی كه ناشی از مخالفت و یا موافقت با احداث آن است شنیده می‌شود. اما از آن‌جا كه فیروز آباد زیر نظر دفتر پایگاه‌های میراث فرهنگی اداره می‌شود، استان نمی‌تواند اظهار نظر قاطعی داشته باشد و تهران باید دراین‌باره تصمیم بگیرد.»
 
احداث این پل به علت دسترسی آسان اهالی روستای آتشكده به جاده اصلی برای رفتن به شیراز است و این پل مسیر آن‌ها را به اندازه 15 دقیقه كوتاه‌تر می‌كند.
 
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس همچنین به میراث خبر گفت: «آتشكده در محلی واقع شده است كه وقتی هر گردشگری به دشت فیروزآباد وارد می‌شود آن را می‌بیند اما دسترسی به آن آسان نیست؛ زیرا جاده‌ای كه به آتشكده منتهی می‌شود پس از دور زدن دشت این امكان را فراهم می‌كند.»
 
به گفته وی پل و اتوبانی كه در حال احداث است این دسترسی را آسان‌تر می‌كند اما بیم آن می‌رود همین امر باعث عبور و مرور ماشین‌ها بیش از حد مجاز منطقه شود.
 
از سوی دیگر این پل در حریم منظری آتشكده احداث می‌شود و همین امر می‌تواند وضعیت این اثر مشهور ساسانی را نابسامان كند.
 
به گفته بزرگر قرار است دهانه پل تنها 5/3 متر اندازه داشته باشد تا مانع از تردد ماشین‌های سنگین در مسیر آتشكده شود.
 
آتشكده فیروزآباد فارس كه از آن به عنوان كاخ اردشیر نیز نام برده می‌شود یكی از آثار مشهور دوره ساسانی است كه همچنان سراپا مانده و در فهرست میراث ملی نیز به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه