جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان متولیان میراث‌فرهنگی فارس درصدد حفظ مسجد تاریخی بغدادی

یادمان

متولیان میراث‌فرهنگی فارس درصدد حفظ مسجد تاریخی بغدادی

متولیان میراث‌فرهنگی استان فارس با اختصاص 970 میلیون ریال اعتبار درصدد حفظ مسجد تاریخی بغدادی برآمدند. گفته می‌شود همچنان 50 درصد از تکمیل این پروژه مرمتی باقی مانده است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی‌ـ‌ مسجد تاریخی بغدادی یکی از بناهای ارزشمند استان فارس محسوب می‌شود که هم‌اکنون در دست مرمت قرار گرفته، متولیان میراث‌فرهنگی استان فارس با اختصاص 970 میلیون ریال اعتبار درصدد حفظ مسجد تاریخی بغدادی برآمدند. گفته می‌شود همچنان 50 درصد از تکمیل  این پروژه مرمتی باقی مانده است.
 
«فریدون فعالی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره  به مرمت مسجد تاریخی بغدادی به عنوان یکی از بناهای ارزشمند تاریخی شهر شیراز گفت:« عملیات مرمت این اثر ارزشمند تاریخی با اختصاص اعتباری حدود 970 میلیون ریال هم اکنون درحال اجرا است».
 
به‌گفته‌وی، سبک سازی پشت بام ، احیاء پوشش سقف به همراه تعمیرات مورد نیاز، آجرکاری و سنگ چین ازاره در بخش خارجی بنا از مهمترین اقدامتی است که در جهت حفظ این اثر ارزشمند تاریخی در حال انجام اس و هنوز  50 درصد به اتمام عملیات اجرایی باقی مانده است.
 
این مسجد با توجه به نوع معماری و تزئینات به کار رفته و کتیبه‌های محراب، مربوط به دوره قاجاریه و در محله قدیمی سردزک قرارگرفته و دارای پلان مربع و یک ایوانی و حیاط مرکزی است.
 
تنها ایوان بنا در ضلع شمالی واقع شده که فاقد تزئینات کاشی کاری بوده و ورودی‌های مسجد در دو ضلع شرقی و غربی قرار دارد.   سر در اصلی مسجد در ضلع شرقی است و بعد از عبور از یک درب چوبی قدیمی از طریق یک دالان به حیاط مسجد راه پیدا می‌کند. قبل از ورودی غربی ساختمان کوچک امامزاده‌ای به نام بی‌بی ستین وجود دارد و شبستان اصلی مسجد که دارای عرقچین‌های سقف، آجری و بدون تزئینات است در ضلع جنوبی واقع قرار دارد.
 
براساس این گزارش، مسجد بغدادی به شماره ثبتی 2961 و در تاریخ 28/10/1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و تحت مراقبت و حفاظت سازمان مزبور بوده وهرگونه دخل و تصرف در بنا طبق قانون تخلف محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی است

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه