جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان اداره میراث‌فرهنگی استان فارس جوابیه داد: میراث‌فرهنگی از گاوداری سنگ‌نگاره تیمور میرزا شکایت کرده است

یادمان

اداره میراث‌فرهنگی استان فارس جوابیه داد: میراث‌فرهنگی از گاوداری سنگ‌نگاره تیمور میرزا شکایت کرده است

پس از انتشار خبر «همزیستی مسالمت آمیز گاوها با یکی از آثار استان فارس» روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی استان فارس طی جوابیه‌ای اعلام کرد که از گاوداری کنار سنگ‌نگاره تیمور میرزا شکایت کرده و در دست بررسی است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Ataf.pl - All Truth All Fresh: Sneakersy, Streetwear & Więcej

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ پس از درج خبر «همزیستی مسالمت‌آمیز گاوها با یکی از آثار استان‌ فارس» روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی استان فارس اقدام به نشر توضیحات تکمیلی کرد. در این جوابیه آمده: «اداره کل میراث‌فرهنگی استان فارس در سال 85 نسبت به فرد مورد نظر ساکن در حریم تاریخی تیمور میرزا شکایت کرده و همچنین با توجه به ثبت 230 اثر ملی در شهرستان کازرون مشارکت و حفاظت مردمی را ضروری عنوان کرد.
 
«کاظم بهادری پور»، در این جوابیه اعلام کرد: «احتراماً، نظر به درج مطلبی از سوی آن خبرگزاری محترم درتاریخ 20آبان ماه 91 در خصوص استقرار گاوداری درحریم سنگ نگاره (تیمور میرزا) درروستای پل آبگینه شهرستان کازرون لذا خواهشمند است به منظور شفاف‌سازی اذهان عمومی واطلاع‌رسانی صحیح برابر قانون نسبت به درج مطلب ذیل در اقدام لازم مبذول فرمایند.
 
به‌گفته وی، اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در سال 1385 نسبت به فرد مورد نظر ساکن در حریم این اثر تاریخی، اقدام به شکایت از طریق مراجع قضایی کرده است که با توجه به مالکیت خصوصی نامبرده بر اراضی کشاورزی واقع در حریم اثر برابر رأی صادره از مراجع قضایی فرد مورد نظر متعهد گردیده در صورتی که میراث‌فرهنگی قصد خرید اراضی مورد نظر را داشته باشد مبادرت به فروش اراضی تحت مالکیت در حریم اثر نماید که این موضوع دردستور کار سازمان بوده و در صورت تأمین اعتبار این اقدام عملی خواهد شد.
 
با توجه به قرار گرفتن برخی ازآثار و نقوش برجسته از دیر باز در دل روستاها و یا مناطق روستایی ضوابط عرصه و حریم در خصوص این آثار متفاوت تر از سایر اماکن تاریخی بوده و بافواصل کمتری تعیین می‌شود به‌طوری که اثر مذکور با فاصله 50 متری در روستای پل آبگینه واقع شده است و البته این اثر مورد توجه خاص اهالی منطقه و روستائیان و انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی بوده و مشارکت محلی در زمینه حفاظت از اثر قابل توجه است. ضمن اینکه اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری فارس نسبت به نصب حفاظ ، تابلوی اخطار و نور پردازی اثر اقدام کرده و از طریق گشت زنی نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی مستمراً مورد حفاظت قرار می‌گیرد.
 
در پایان مدیر روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی استان فارس اعلام کرد: توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با وجود بیش از 230 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی تنها در شهرستان کازرون مشارکت مردم و انجمن های دوستدار میراث‌فرهنگی در حفاظت از این آٍثار ضروری است و در این زمینه فرهنگ سازی مناسب و مشارکت جویی در کنار اقدامات حفاظتی با همکاری میراث فرهنگی و نهادهای فرهنگی و نظارتی و ازجمله رسانه ها می بایست صورت پذیرد.
 
گفتنی است در نزدیکی روستای آبگینه بر دیواره کوهی که جاده از چند متری آن عبور می‌کند، نقش برجسته‌ای جالب حجاری شده است. در این نقش برجسته، تیمور میرزا پسر حسین قلی میرزای فرمانفرما نواده فتحعلی‌شاه قاجار که زمانی حکومت کازرون را در دست داشته است، ترسیم شده است.

این نقش که با ابعاد 4/22 مترطول و 2/5 متر عرض وعمق 1 متر است و در ارتفاع 2 متری از سطح زمین قرار دارد، تیمور میرزا بر یک صندلی تکیه داده و شیری را رام کرده است. در قسمت‌های مختلف این نقش اشعاری در وصف تیمور میرزا به خط زیبای نستعلیق حک شده است.

این نقش برجسته در نزدیکی محوطه تاریخی بیشابور قرار دارد که این محوطه یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی ایران است که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می‌گردد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه