پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فرو کردن میخ فولادی در سنگ های معبد آناهیتا

یادمان

فرو کردن میخ فولادی در سنگ های معبد آناهیتا

متولیان پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بیشاپور در شهرستان کازرون استان فارس برای هدایت مسیر بازدیدکنندگان نوروزی با فرو کردن میخ های بزرگ فولادی در میان سنگ های پرستشگاه ساسانی آناهیتا و بستن و محکم کردن طناب های بزرگ به آن به این بنای تاریخی آسیب وارد کردند. این اقدام با اعتراض برخی بازدید کنندگان از این محوطه تاریخی همراه شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation معبد آناهیتاخبرگزاری میراث فرهنگی گروه میراث: بیشاپور یکی از شهرهای باستانی ایران در نزدیکی شهرستان کازرون و در استان فارس است که در زمان ساسانیان ساخته شده‌، امروزه اما تنها ویرانه‌هایی از آن برجای مانده‌است.
 
معبد یا پرستشگاه آناهیتا به صورت مکعبی است که هر یک از اضلاع آن قریب 14 متر طول دارد،  و از سنگ های حجاری شده با ابعاد مختلف و بدون ملات به صورت دو جداره ساخته شده است.این بنا با الهام از سبک معماری دوره هخامنشی ساخته شده و به وسیله بست های آهنی به یکدیگر قفل و بند شده اند. معبد آناهیتا فاقد سقف مسطح بود. این معبد را در عمق 6 متری از زمین های اطراف خود ساخته اند تا آب رودخانه شاپور به درون آن سرازیر شود.معبد بیشاپور سمبل یک پرستشگاه آب است. این معبد نه تنها از نظر معماری، بلکه از نظر رعایت دستگاه های تنظیم و تقسیم و کنترل آب نیز فوق العاده است.
 
با این حال اما مسئولان و متولیان پایگاه میراث فرهنگی بیشاپور در تعطیلات نوروزی بدون در نظر گرفتن ارزش های تاریخی و معماری این بنا میخ های بزرگ و فولادی در دیواره های آن فرو کردند. این میخ ها برای تعیین مسیر عبور بازدیدکنندگان از شهر تاریخی بیشاپور و نصب کردن طناب هایی به آن در دیواره های معبد آناهیتا فرو شده است. 
 
 
در همین رابطه دارا بهمنش فعال میراث فرهنگی که در تعطیلات نوروزی از بیشاپور و معبد آناهیتا بازدید کرده و از این اقدام نامسئولانه عکس و فیلم تهیه کرده بود به CHN  می گوید: " متاسفانه دورتادور پرستشگاه آناهیتا با فورد کردن میخ های بزرگ فولادی طناب های کشیده بود که به باور خودشان برای جلوگیری از فرسایش آثار تاریخی این کار را انجام داده بودند، غافل از این که همین میخ ها بیشترین آسیب را به این اثر تاریخی وارد کرده است."
 
بهمنش در ادامه می افزاید: " من در اعتراض به این اقدام مسئولان پایگاه به نگهبانی که در محوطه حضور داشت این مسئله را گوشزد کردم، اما جوابی که او به من داد این بود که حالا مگر چه شده است! با شنیدن این جواب نمی دانستم گریه کنم یا بخندم. البته من معتقدم این بی مبالاتی نسبت به آثار تاریخی و فرهنگی در اغلب ما ایرانیان وجود دارد، ما نسبت به داشته های خودمان دلسوز نیستیم و برای این کار هم عذر بدرت از گناه می آوریم."
 
این فعال میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به اشاره به ارزش های معبد آناهیتا می گوید: " پرستشگاه آناهیتا که آن میخها را بر دیوارش کوبیده اند به آناهیتا فرشته ی پاسدار آب پیشکش شده و ساختاریست نشان دهنده ی مهندسی شگرف آنروزگار که هنوز بگونه ای در خور به فرزندان این آب و خاک شناسانده نشده است . اما مسئولان این میخ ها را بر ساختمانی از روزگار ساسانیان کوبیده اند تا با بستن آن طنابها راه بازدید کنندگان را ببندند مبادا فرسایشی رخ دهد! "
 
شهر بیشاپور از قدیمی ترین شهرهایی است که تاریخچه ساخت آن بصورت مکتوب در سنگ نوشته ای موجود است. بیشاپور در شمال شهر کازرون قرار گرفته و از شهرهای خوش آب و هوا و دارای طراحی و مهندسی ویژه آن روزگار بوده. بیشاپور تا قرن هفتم هجری آباد و مسکونی بوده‌است و پس از آن ویران شده‌است. بیشاپور گنجینه‌ای از آثار ارزشمند ساسانی مانند معبد آناهیتا است.
 
این شهر به سال 266 میلادی و به دستور شاپور اول پادشاه ساسانی ساخته شده‌است. پس از پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم، شاپور دستور داد در ناحیه‌ای خوش آب و هوا بر سر راه تخت جمشید به تیسفون شهری بنا کنند. این جاده در زمان هخامنشیان، شهرهای تخت جمشید و استخر را به شوش وصل می‌کرد. شاپور نام خود را بر این شهر نهاد. بر اساس اسناد به دست آمده معماری از اهالی سوریه قدیم به نام آپاسای طراح بیشاپور بود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه