جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهرهای ساسانی فارس بدون شناسایی و کاوش غرق و مدفون می‌شوند

یادمان

شهرهای ساسانی فارس بدون شناسایی و کاوش غرق و مدفون می‌شوند

شهرساسانی داراب گردخبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي - شهرهای ساسانی فارس درحالی روند رو به تخریب را طی می‌کنند و بخش مهمی از این شهرها پشت سدها غرق می‌شوند که هیچ فعالیت مطالعاتی مبنی بر شناسایی، کاوش و مرمت روی آنها صورت نگرفته است. هم اکنون تعداد بیشماری از بقایای این شهرها دراستان فارس متروک و بخشی ازآنها نیز با احداث سدها آبگیری شده‌اند. این درحالی است که از شهرهای ساسانی متروک و مغروق فارس، تنها بیشاپور فرصت شناسایی و کاوش را پیدا کرده است.
 
به گزارش CHN، ساسانیان به عنوان متاخرترین حکومت قبل از اسلام شهرهای متعددی از شمال تا جنوب فارس ساخته‌اند. که با از بین رفتن سکونت در آنها به مروز زمان دچار اضمحلال شدند. با این وجود امروزه شاهد آنیم که با توسعه دانش باستان شناسی و صنعت شهرسازی این شهرها همچنان به حال خود رها شده و تعدادی از آنها نیز با احداث سدها غرق شده اند. طبق گفته کارشناسان بیش از 130 محوطه های تاریخی تنها در سد سیوند به زیر آب رفت.
 
 شهر ایزدخواست آباده، شهرداراب گرد، شهرگور فیروز آباد، شهر جره در کازرون، شهرسرمشهد در کازرون، همچنین 3 شهر ساسانی دیگر در منطقه لار، شهراستخر در مرودشت،  از جمله شهرهای دوره ساسانیان محسوب می‌شوند که عملا به حال خود رها شده اند و صرفنظر از شهرک‌های صنعتی ساسانی که در سد سیوند آبگیری شد، شهرساسانی دیگری در شهرستان قیرو کازرین با بیش از 2 هزار سال قدمت که درواقع یک محوطه باستانی بود در طی عملیات و کاوش‌های  باستان‌شناسی پیداشد و سرانجام پشت دریاچه سد سلمان فارسی غرق شد و همین سرنوشت با احداث سد ملاصدرا  گریبان شهرساسانی شهرستان اقلید را گرفت. 
 
در لارستان نیز تعدادبسیاری شهروجود دارد که نمونه‌ای از آن قلعه اژدها پیکر است که نشاندهنده وجود شهرهای ساسانی بوده است. گراش نیز در برگیرنده قلعه ساسانی(همایون دژ) است که آن نیز نشان از وجود شهرساسانی بوده است. هم اکنون بنیاد حفظ دفاع مقدس شهیدان در میان این قلعه ساسانی شهیدان گمنام را کاشته است.
 
این درحالی است که جز شهر بیشاپور که توسط دکترسرافراز و قبل از آن گریشمن شناسایی و کاوش شد و تقریبا 4 درصد شهر نیز مرمت، هیچ اقدام و فعالیت مطالعاتی در مابقی شهرهای فارس به جز کاوش های موردی صورت نگرفت. حتی شهر بیشاپور هم از سال 56 به بعد کاوش‌های آن به صورت مستمر و پایدار ادامه پیدا نکرد.
 
درحال‌حاضر هیات باستان‌شناسی به سرپرستی مصیب امیری در شهرساسانی بیشاپور مشغول به فعالیت هستند. اما روند این کاوش ‌ها و مطالعات صورت گرفته درهاله ای از ابهام قرار دارد چراکه خبرنگار CHN با پیگیری‌های مکرر هیچ پاسخی از مسئول این هیات باستان‌شناسی دریافت نکرد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه