پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خبر میراث فرهنگی 8

یادمان

خبر میراث فرهنگی 8

برگرفته از فر ایران

پیدا شدن 500 تکه زر هخامنشی در رامهرمز

بر اثر خاک‎برداری شرکت آب و فاضلاب خوزستان در یک محوطه‎ی 2500 ساله در رامهرمز، 500 تکه زر دوران هخامنشیان، پیدا شد.
«مجتبی گهستونی»، عضو هیات مدیره انجمن دوست‎داران میراث فرهنگی خوزستان با اعلام این خبر گفت:
عملیات خاک‎برداری شرکت آب و فاضلات خوزستان در روستای «جوبیگی» از توابع رامهرمز به کشف 500 قطعه طلای هخامنشی و مقدار قابل توجهی سفال متعلق به دوران هخامنشی منجر شد.
به گفته‎ی وی خبر پیدا شدن تکه‎های طلا توسط یکی از مسئولان شرکت پیمانکار «وشاق» به اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رامهرمز داده شده است.
با توجه به تاریخی بودن این منطقه، پیش از کشف قطعات طلا و سفال، اداره میراث فرهنگی رامهرمز عملیات خاک‎برداری شرکت آب و فاضلاب را متوقف کرده بود اما این شرکت چند روز بعد دوباره فعالیت خویش را آغاز کرد که به این کشف منجر شد.
گهستونی در ادامه گفت:
خاکبرداری به وسیله‎ی بیل‎های مکانیکی به کشف قطعات طلا و قطعات بسیار زیاد سفال منجر می‎شود که خیل عظیمی از مردم را به این منطقه می‎کشاند. در حال حاضر نیرو‎های امنیتی و یگان پاسداران محافظت از این منطقه را به عهده گرفته‎اند.
پرونده شکایت اداره میراث‎فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امهرمز از شرکت آب و فاضلاب در حال حاضر در دادگاه در حال جریان است.
پاره‎ای از این شی‎ها عبارتند از:
بازوبند زیبای طلایی با نقش‎مایه‎های گیاهی که احتمالا توسط سنگ‎های قیمتی تزیین شده، دو دستبند طلایی که دو سر آن‎ها به شکل سر آهو و با سنگ‎های قیمتی دارای نقش مایه‎های گیاهی تزیین شده است، چند دستبند ساده طلایی که یکی از آن‎ها کتیبه‎ای به خط میخی‎ دارد، حلقه‎های موسوم به قدرت که یکی از آن‎ها کتیبه‎ای احتمالا به خط میخی ایلامی نو دارد، عصای کوتاه طلایی، انگشتری به صورت حلقه، 155 دکمه‎های طلایی با اندازه‎های بزرگ و کوچک که کشف این دکمه‎های کمیاب از نظر تاریخی کمک قابل توجهی به مطالعه چگونگی دوخت لباس‎های تزیینی باستانی می‎کند و این دکمه‎ها مانند دکمه‎های به دست آمده از ارجان، سطح محدی دارند، از جمله اشیا موجود در گنجینه‎ رامهرمز است.
گردنبند طلایی، تکه‎های طلایی با نقوش گیاهی و هندسی، 99 مهره طلایی گردنبند، آویز‎های طلایی ریز و درشت گردنبند به تعداد 23 عدد، سه ظرف مرمری و ظرف‎های سفالی و مفرغی، چند دستبند از جنس مفرغ، سه پایه‎ی فلزی احتمالا مربوط به شمعدان، مجسمه‎ی الهه شکسته، الهه ماهی مربوط به دوره‎ی « سوکل مخ» که متعلق به قرن هفدهم و هجدهم پیش از میلاد است و نمونه‎ای از آن در موزه‎ی بریتانیا نیز موجود است، جزو این اشیا هستند.
مجسمه‎ الهه ماهی، زنی را نشان می‎دهد که به شکل ارباب انواع ایلامی‎ دامن‎چین‎دار بر تن دارد، بدن ماهی شکل آن افقی است که با بدن زن زاویه‎ای تشکیل می‎دهد که آن را به کمک پیچ‎هایی که یکی از آن‎ها در بدنه ماهی باقی است، به سر دسته صندلی نصب می‎کردند، این الهه دست‎های خود را برای نشان دادن شی، دراز کرده است.
در میان این اشیا دو مجسمه مفرغی مربوط به دوره «سوکل مخ» قرار دارد که توجه باستان‎شناسان را به خود جلب کرده‎ است.

 

 

پیدا شدن جسد‎های عصرآهن در جمشید آباد گیلان
 
در سومین دوره کاوش‎های باستان‎شناسی در گورستان جمشید‎آباد گیلان، باستان شناسان آثار تاریخی متعلق به عصرآهن را یافتند.
«یوسف فلاحیان»، کارشناس باستان‎شناسی سازمان میراث فرهنگی در گیلان، با بیان این مطلب گفت:

سومین دوره‎ کاوش‎های باستان‎شناسی در جمشید‎آباد ـ که به منظور مطالعه و تعیین حریم انجام شد ـ جمشید آباد ـ که به منظور مطالعه و تعیین حریم انجام شد ـ 12 گمانه حفر شد که در چهار گمانه آثار تاریخی به دست آمد.

وی با اشاره، به این که آثار پیدا شده به دوران عصر آهن تعلق دارد، افزود:

در منطقه جمشید‎آباد علاوه بر آثار تاریخی در گورستان‎های متعلق به عصر آهن 9 جسد که به شیوه چمباته‎ای دفن شده بودند، کشف شد.

فلاحیان افزود:

در کنار این اجساد اشیایی شامل ظرف‏های سفالی، اشیای مفرغی شامل زیور‎آلات، خنجر و ... دیده می‎شود و جالت این که بعضی از این اشیا در گور‎هایی که مربوط به زنان است، هم یافت می‎شود و نشان می‎دهد که زنان هم از ابزار جنگی استفاده می‎کرده‎اند.


 


یک فنجان چای در شهر زیر‎زمینی نوش آباد!

شهر زیرزمینی نوش آباد در کاشان برای نخستین بار، نوروز 86 پذیرای گردشگران بود.
زهرا ساروخانی باستان‎شناس و مسوول کاوش شهر زیر‎زمینی نوش‎آباد در این زمینه گفت:

تا کنون سه فصل کاوش در این منطقه انجام شده و هدف بازگشایی فضاها برای بازدید‎گردشگران بوده است.
در حال حاضر حدود 200 متر‎مربع از این محوطه برای بازدید گردشگران آماده شده، ضمن این که قسمت‎هایی از آن مرمت، بازسازی و نور‎‏پردازی شده است.
با در نظر گرفتن تسهیلات متعدد چون چای‎خانه سنتی در طبقه نخست شهر زیرزمینی، ما به خاطر شرایط این مکان می‎توانیم از گروه‎های ده نفره و فقط برای مدت 20 دقیقه در این مکان پذیرایی کنیم. ساروخانی افزود: ما با تهیه بروشور‎ها و کاتالوگ‎هایی مربوط به این شهر سه طبقه و منحصر به فرد زیر‎زمینی، سعی کرده‎ایم این منطقه را به نحو مطلوبی به گردشگران معرفی کنیم.

]وی در پایان افزود:[

شهرزیر‎زمینی به گونه‎ای آماده شده که گردشگران با عبور از یکی از ورودی‎های شهر و دیدن طبقات پایینی، از طریق یکی از چاه‎های ارتباطی به سطح زمین باز می‎گردند و از شهر خارج می‎شوند.

 

 

سنگ‎ شیشه، نخستین بار به دست ایرانیان گداخته شد

سرپرست هیات پژوهش و باستان‎شناسی شهرستان دشتستان بوشهر گفت:
بررسی‎های انجام شده در منطقه «محمدآباد» دشتستان ثابت می‎کند که استحاله و ذوب سنگ شیشه برای نخستین بار در ایران و در این منطقه انجام می‎‎شد.
دستیابی به آثار بی‎نظیری از کارگاه‎ بزرگ شیشه‎سازی که پیشینه سنگ‎ها وجوش کوره‎های شیشه آن به دو هزار سال پیش از میلاد مسیح می‎رسد، ثابت می‎کند، نخستین کارگاه‎های شیشه‎سازی در ایران بوده و شیشه از اینجا به سایرنقاط جهان صادر می‎شد.
وجود یک تندیس شتر در موزه‎چین که شیشه از ایران به چین حمل می‎کند و ساربان آن پوششی متعلق به 1500 سال پیش از میلاد دارد و هم‌چنین وجود تندیس شتر دیگری که ابریشم از چین به ایران می‎آورد، سند دیگری برای اثبات ادعای وجود نخستین کارگاه‎های شیشه‎سازی در ایران و صادرات آن به چین است.
 

 

 

 هر دستگاه به فراخور حال خود، دست‎اندر‎کار نابود کردن یادمان‎های ملی است
 
بیست و چهار سال از آغاز بهره‎برداری و برداشت سنگ از محوطه‎ی چهاراتاقی نیاسر کاشان می‎گذرد. بیست و چهار سالی که در طول آن، ذره‎ذره و با روندی کند به یادگار ساسانی نیاسر آسیب وارد شده است. یادگاری که قرار است، در سال 2009 میلادی به عنوان سالم‎ترین بنای گاهشماری ایران معرفی شود. اما آیا این اثر چند هزار ساله، تا دو سال دیگر دوام می‎آورد؟
مدیر پایگاه شهر تاریخی نیاسر درباره‎ی شرایط چهارتاقی نیاسر گفت:
سازمان صنایع و معادن از نیمه‎ی دوم سال 1361 بهره‎برداری خود را از معدن سنگ نیاسر آغاز کرد و پس از آن، در سال‎های 1373 و 1381 نیز به تجدید مجوز خود اقدام کرد.
اکنون نیز به دنبال اعتراض‎های پی‎درپی پایگاه نیاسر کاشان، سازمان صنایع و معاون استان اصفهان، در نامه‎ای به پایگاه شهر تاریخی نیاسر بیان کرده است که بهره‎برداری از معدن نیاسر تا پایان مدت قرارداد ادامه دارد و تا آن زمان، هیچ کاری جز موافقت نمی‎توان انجام داد.
آهنگ ویرانی ساده، خیلی آرام است. دود و غبار، آلودگی زیست محیطی، لرزه‎های برداشت سنگ و فرسودگی هر کدام به صورت تدریجی کار می‎کنند و به مرور زمان، آسیب را سبب می‎شوند. با این حال، بازسازی به صورت دایمی در این مکان انجام می‎شود ولی جلو نابودی آن را به مرور زمان نمی‎توان گرفت.
او هم‌چنین با اشاره به اعلام سال 2009 میلادی زیر عوان سال نجوم از سوی یونسکو، گفت: قرار است چهار‎تاقی نیاسر به عنوان یک سازه سالم تقویتی در ایران در این سال معرفی شود. البته امیدواریم این مکان سالم بماند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه