سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی پلاس‌بافی با جمع شدن کُرسی منسوخ می‌شود

صنایع دستی

پلاس‌بافی با جمع شدن کُرسی منسوخ می‌شود

یک هنرمند رشته‌ی پلاس‌بافی گفت: پلاس‌بافی درآمد چندانی ندارد. به همین دلیل، ترجیح می‌دهم وقت و انرژی‌ام را روی بافتن گلیم و قالی بگذارم که بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Air Jordan Release Dates 2020

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پلاس‌، یک نوع گلیم پشمی است که از گذشته برای روی کرسی و به‌عنوان زیرانداز برای محافظت از رطوبت، سرما و گرمای زمین به‌ کار می‌رفت. پلاس‌ها بیشتر مورد استفاده‌ی عشایر و روستاییان ایران بود. بیشتر پلاس‌ها رنگ، طرح و نقش ویژه‌ای ندارند و چون بیشتر کاربرد آن‌ها برای روی کرسی بوده با منقرض شدن نسل کرسی‌ها و جایگزین شدن ابزارآلات گرمازای مدرن به جای کرسی، رشته‌ی صنایع دستی پلاس‌بافی‌ هم روبه انقراض است.

اکنون معدود هنرمندانی در کشور به تهیه‌ی پلاس می‌پردازد. یکی از استان‌هایی که هنوز هنرمندان رشته‌ی پلاس‌بافی و محصولات پلاس را در آن می‌توان پیدا کرد، زنجان است.

عفت بیگدلی، یکی از هنرمندان این رشته است که در روستای مادآباد در شهرستان خدابنده زندگی می‌کند، او درباره‌ی نحوه‌ی آموختن پلاس‌بافی گفت: پلاس‌بافی را همراه گلیم‌بافی، قالی‌بافی و ... در 15 سالگی از مادربزرگم یاد گرفتم و از آن زمان تا کنون، این محصولات را در خانه تولید می‌کنم.

او اظهار کرد: من همراه چهار خواهر و مادرم این محصول را تولید می‌کنم. کار ما تهیه‌ی گلیم، قالی، پلاس و قلاب‌بافی است؛ ولی امروزه دیگر، محصولات پلاس‌بافی را زیاد تهیه نمی‌کنیم، چون استقبال چندانی از آن‌ها نمی‌شود، نمی‌توانیم به‌عنوان منبع درآمد روی آن حساب کنیم. اکنون بیشتر برای تولید قالی و گلیم تلاش می‌کنیم، چون فروش بهتری برای‌مان دارند.

بیگدلی بیان کرد: دیگر کسی از کرسی استفاده نمی‌کند و برای زیرانداز نیز بیشتر مردم، گلیم و قالی را ترجیح می‌دهند. در نتیجه، پلاس‌بافی مورد استقبال قرار نگرفته و ما نیز چون حمایت نمی‌شویم و محصولات‌مان چندان به فروش نمی‌رسد، بیشتر وقت خود را روی بافتن گلیم و قالی می‌گذاریم.

این هنرمند صنایع دستی درباره‌ی نحوه‌ی توزیع محصولات خود، توضیح داد: ما محصولات خود را در مغازه نمی‌فروشیم، اجناسی که من، خواهرانم و مادرم تولید می‌کنیم، یا در روستای خودمان به آشنایان و افراد فامیل فروخته می‌شوند یا توسط پدرم به روستاهای اطرف برده و آن‌جا به دلال‌ها فروخته می‌شوند تا آن‌ها این محصولات را به مردم بفروشند.

او ادامه داد: پلاس‌ها از پشم بز توسط دار بافته می‌شوند و برخلاف گیلم‌ها و قالی‌ها که رنگ و نقش‌های متنوع و فراوانی دارند، رنگ و نقش خاصی ندارند. آن تعدادی هم که رنگ‌آمیزی یا منقش می‌شوند، رنگ و نقش‌شان از طبیعت گرفته شده است.

بیگدلی گفت: دوست دارم هنر پلاس‌بافی را آموزش دهم، ولی افراد زیادی نیستند که دل‌شان بخواهد این رشته را بیاموزند. قبلا این هنر را به همسایه‌ها،‌ دختر عموها و ... آموزش دادم، ولی تا کنون غریبه‌ای برای یادگیری این رشته پیش من نیامده است.

او با بیان این‌که من بیمه نیستم، توضیح داد: بیمه‌ی هنرمندان صنایع دستی به من تعلق نگرفت، چون نمی‌دانم کجا باید بروم و چطور باید برای گرفتن بیمه اقدام کنم. تا امروز وامی هم نگرفته‌ام چون راه گرفتن وام را هم بلد نیستم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه