پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی صنايع‌دستي در سال 89 ـ خداحافظي از حرفه اجدادي

صنایع دستی

صنايع‌دستي در سال 89 ـ خداحافظي از حرفه اجدادي

 

به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی:سال 89 براي صنف هنرمندان و صنعتگران صنايع دستي سال پرباري به شمار نرفت. قبضه شدن بازار داخلي توسط چين و هند، نبود صادرات به دليل ضعف بسته‌بندي و قيمت رقابتي، عدم برند سازي و بازاريابي درسطح کلان مسائل و مشکلاتي بود که باعث شد بسياري از هنرمندان و صنعتگران از اين صنف خداحافظي کنند و به مشاغل ديگر روي آورند.


صنايع دستي

خبرگزاري ميراث فرهنگي_گروه صنايع دستي ـ بسياري از توليدکنندگان و فروشندگان صنايع دستي به انتظار تمام شدن روزهاي پايان سال هستند چرا که در طول سال فروش قابل توجهي نداشتند. چشم اميد آنها به بهاري است که از راه مي رسد به گردشگراني که درحين گشت و سفر دستي به جيب برندو غم هنررا که درتارو پود دستبافته ها و نقش هاي فيروزه اي و هزاران صنايع رنگارنگ آغشته است با خود همراه سازند. اما کو اين گردشگر؟ فروشندگان و توليدکنندگان اصفهاني چرتکه هايشان را تنها در ايام نوروز مي اندازند و درطول سال به کاشي ها و طاق هاي ترک خورده عالي قاپو نگاه مي کنند. ديگر شهرها نيز از وضعيت مناسبي برخوردار نيستند. مي گويند خورشيد خانم لالجين گوشه‌ي ابروش پريده و رنگ و لعاب اش مثل گذشته نيست و قدمت چاقوي زنجان هم تنها از ديالوگ هاي فيلم فارسي بايد فهميد چرا که ديگر اون چاقوي دسته صدفي خوشدست کارزنجون جايش را به تيغه هاي پزشکي امروز داده است و چاروق و زيورآلات به موزه وياخانه صنايع دستي راه يافته است.

به گزارش CHN؛ هر سال تعداد بسياري نمايشگاه صنايع دستي با هزينه هاي گزافي در داخل و خارج از کشور برگزار میشود به گفته بسياري از هنرمندان و صنعتگران برگزاري نمايشگاه صنايع دستي بدون دست يافتن به اهداف تعيين شده پايان میگيرد و حاصلي جز هزينه‌هاي سنگين که برعهده شرکت‌کنندگان است نتيجه‌اي به همراه ندارد.

بسياري از هنرمندان و صنعتگران معتقدند که تا زمانيکه نمايشگاه‌ها از کيفيت و ره آورد برخوردار نباشند به هيچ وجه شرکت نخواهند کرد چراکه حضور در نمايشگاه درواقع کارنامه آنها محسوب شود به طوري که نمايشگاه هاي فعلي به دليل نداشتن ساختار منسجم و برنامه ريزي شده از اين معيار بي بهره است.

اين درحالي است که حضور در نمايشگاه خارجي نيز به دليل نبود بازاريابي و سيستم توزيع و فروش تنها جنبه نمايشي و تبليغاتي مي گيرد آن هم  در زمانيکه بازاريابي مدرن در هر رشته‌اي حرف اول را مي زند و صرفنظر کردن از آن ورود به بازارهاي جهاني را ميسر نمیکند و از ايده‌هاي بازاريابي براي نجات از اين ورطه سود نمیبرد.

"بيمه" حق است نه براي همه
سالها از بحث بيمه شدن هنرمندان و صنعگران صنايع دستي مي گذرد امسال نيز اعلام شد شماري از صنعتگران تحث پوشش بيمه قرار گرفته اند. اما امري که بر همگان روشن است اينست که هنوز تعداد وسيعي از اين صنف که در شهرها و روستاها مشغول به فعاليت هستند از اين امر مستثنا هستند. افرادي که از دوران نوجواني پاي دار قالي نشتند و پشت کوره هاي سفال عرق ريختند امروز با کهولت سن قادر به درس پس دادن و شرکت در دوره هاي فني و حرفه اي و امتحان آن ندارند چه بايد بکنند؟

اين در حالي است که قوانين دست و پا گير براي بيمه شوندگان ازجمله تعيين سقف سني 50 سال ازديگر عواملي است که اساسا باعث مي شود هنرمند و صنعگر که به اين روش و سياق گذران زندگي کرده است به کل منصرف شود و عطايش را به لقايش ببخشد.

کارگاه هايي که به سرعت خاموشي مي گيرند
پس از هدفمند شدن يارانه ها اين نگراني براي اين صنف بوجود آمد که با وجود افزايش هزينه هاي جاري زندگي، صنايع دستي چقدر درسبد خريد مردم جاي مي گيرد؟ عاملي که باعث شده بسياري از صنعتگران به تغييرکاربري دهند و کارگاه ها را تبديل به مغازه هايي که کنند که نياز اوليه مردم را تامين مي کند.
اين درحالي است که اگر صنايع دستي با تبليغات و حمايت اساسي دولتي مواجه مي شد با تغييرات و چالش هاي اقتصادي دچار بحران هاي جدي نمي شد. چراغ کارگاه ها خاموش مي شود بدون اينکه مقام مسئولي از خود بپرسد چرا؟ هزينه هاي معيشتي اين قشر به سختي تامين مي شود و کسي خم به ابروي خود نمي آورد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه