سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی نگاهی به هنرهای منسوخ‌شده استان خوزستان / ۱۴ هنری که فراموش شده‌اند!

صنایع دستی

نگاهی به هنرهای منسوخ‌شده استان خوزستان / ۱۴ هنری که فراموش شده‌اند!

برگرفته از ایسنا / خبرنگار فاطمه خلیلی

معاون صنایع دستی استان خوزستان اظهار کرد که هشت رشته صنایع دستی این استان به صورت کامل منسوخ شده است و شش رشته نیز در حال فراموشی است. او یکی از دلایل این موضوع را افزایش سن هنرمندان فعال در این رشته‌ها و نبود بازار فروش که منجر به کاهش گرایش هنرمندان جوان می‌شود، برشمرد.

شکرالله قاسمی، معاون صنایع دستی استان خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر هشت رشته همانند قفل‌سازی و کلاه‌مالی از صنایع دستی استان خوزستان منسوخ شده است و شش رشته ابریشم‌بافی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، نمدبافی، رنگ‌رزی سنتی، ورشو سازی و مرواربافی نیز در حال فراموشی است. یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که هنرمندان این رشته پیشکسوت هستند و دیگر توانایی ندارند و از سوی دیگر جوانان نیز تمایلی به فعالیت در این زمینه‌ها را ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که معاونت صنایع‌دستی استان چه برنامه‌هایی برای احیای این رشته‌ها در نظر دارد؟ بیان کرد: مستندنگاری چهار رشته لنگ‌بافی، ملحفه‌بافی، ورشوسازی و نمدمالی انجام شده و برای هر کدام از این رشته‌ها یک الی سه کارگاه راه‌اندازی شده و سال گذشته کلاس‌های آموزشی این رشته‌ها نیز برگزار شد؛ اما از میان کسانی که آموزش دیده‌اند متاسفانه هیچ‌کدام شروع به کار نکرده‌اند.

قاسمی یادآور شد که با توجه به اینکه تولید این صنایع کار سختی است و از سوی دیگر بازار فروش چندان خوبی هم ندارند، گرایش چندانی برای فعالیت در این حوزه‌ها نیز وجود ندارد. در حال حاضر کپوبافی پُرکاربردترین رشته صنایع دستی در استان خوزستان محسوب می‌شود و امیدوار هستیم که بتوانیم دزفول را به شهر جهانی کپو تبدیل کنیم. البته الان منسوجات سنتی احیا شده است و هم‌اکنون بیش از ۴۰ نفر در استان در این حوزه‌ها فعالیت دارند.


معاون صنایع دستی استان خوزستان همچنین درباره تعداد هنرمندان فعال صنایع دستی استان، اظهار کرد: طبق برآورد اولیه ۵ هزار هنرمند و صنعت‌گر در استان داریم که البته به نظرم تعداد هنرمندان بالاتر از این آمار است.

قاسمی درباره تعداد هنرمندان بیمه استان نیز گفت: در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر بیمه تامین اجتماعی هستند که متاسفانه برخی از آنها به بهانه‌های مختلف از سوی تامین اجتماعی در حال حذف هستند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه