سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مسئولان، قالیبافان لنده را دریابند

صنایع دستی

مسئولان، قالیبافان لنده را دریابند

در ایام قدیم که فرش‌های دستباف امروزی وجود نداشت، مردم خانه‌های خود را با نمد، زیلو، جاجیم و گلیم فرش می‌کردند که البته نقشه آنها هم بیشتر با الهام از طبیعتی که در آن زندگی می‌کردند هنرآفرینی می‌شد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

استان کهگیلویه و بویراحمد هم از این هنر باارزش که به اقتصاد جامعه و خانواده گره خورده بی‌بهره نبوده است و زنان و دختران کهگیلویه و بویراحمد فرشبافی می‌کردند و این هنر در مناطق روستایی و عشایری بیشتر دیده می‌شد.

این بافت سنتی که دارای ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاصی است، در استان کهگیلویه و بویراحمد از قدمت چندین ساله‌ برخوردار است و لنده هم شهرستانی است که زنانش از این هنر سنتی بی‌نصیب نبوده و از طریق هنرهای سنتی قالی بافی امرار معاش می‌کردند.

شغل اصلی‌ زنان و دختران در شهرستان لنده اکثرا بعد از خانه‌داری قالیبافی است

یکی از بافندگان قالی در لنده گفت: شهرستان لنده از توجه خاص مسئولان برخوردار نیست و نیاز دارد که مسئولان به این شهرستان توجه داشته باشند تا استعدادها و هنرهایی که در این شهرستان وجود دارد به هدر نرود.

ماه‌بس غلامی از قالیبافان شهرستان لنده در این زمینه به خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد گفت: به عنوان قالیباف بعد از شغل خانه داری به کارگاه قالیبافی می‌آیم و کار می‌کنم و ساعت کارمان از 7 صبح تا ۱۹ است، اما درآمدمان ناچیز است و کفاف زندگی‌مان را نمی‌دهد.

وی مشکلات مربوط به بیمه تامین اجتماعی و عدم تسهیلات بانکی و درآمد کم را یکی از اصلی‌ترین مشکلات کارگاه‌های قالیبافی عنوان کرد.

غلامی تاکید کرد: ازمسئولان درخواست می‌کنیم که به این شغل شریف و با ارزش توجه کنند و سعی در رفع مشکلات آن داشته باشند.

هم‌چنین آسیه خرم‌روز یکی دیگر از قالیبافان لنده به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به زمانی که برای بافت یک تخته فرش به کار می‌رود سود زیادی حاصل نمی‌شود و انگیزه خود را برای ادامه این هنر از دست می‌دهیم.

وی عنوان کرد: فرشبافی شغل آسانی نیست، و فرش با زحمت فراوانی بافته می‌شود و قالیبافان اکثرا با مشکلات تنفسی - ریوی به دلیل نفوذ پشم به ریه آنها و ضعف چشم مبتلا می‌شوند، یعنی در واقع قالیبافان نصف عمر مفید خود را پشت دار قالی صرف می‌کنند.

وی افزود: نمی‌دانیم دلیل بیمه نکردن قالیبافان چیست؟

خرم‌روز تاکید کرد: ما از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستیم و همین مسأله باعث تعطیلی بعضی از کارگا‌ه‌های قالیبافی شده است.

حمیده محمدی یکی دیگر از قالیبافان به خبرنگار ایسنا گفت: وسایلی که ما برای صنعت قالیبافی استفاده می‌کنیم قلاب، قیچی، شانه، دفتین، سیخوشیش است و سپس به کارکرد هر کدام پرداخت.

محمدی اظهار کرد: هر کدام از این قالیبافان سابقه کار بالای 10-15سال دارند اما حقوق آنها اضافه نشده و بیمه هم نیستند.

وی افزود: کار تمام کردن هر قالی اگر سه نفری باشد سه تا چهار ماه طول می‌کشد و از یک متری تا 12 متری شروع به کار می‌کنند.

هم‌چنین سیدباقر افشین، رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: درخصوص بیمه تامین اجتماعی قالیبافان با توجه به این‌که با بخش خصوصی کار می‌کنند متصدی کارگاه‌ها باید برای بیمه آنها اقدام کنند و در صورت اقدام نشدن، قالیبافان می‌توانند به دستگاه متولی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: کم کاری از خود قالیبافان است و درصورت مراجعه حضوری هر کاری از دست ما بر بیاد انجام می‌دهیم و مطالبات و خواسته‌های آنها را پیگیری می‌کنیم.

افشین با اشاره به تعداد قالیبافان تاکید کرد: 156 قالیباف و بین 7 تا 10 کارگاه در شهرستان لنده و اطراف آن وجود دارد.

وی گفت: با پیگیری‌های مکرر دنبال این موضوع هستیم که کارگاه‌ها را صنعتی و متمرکز کنیم.

رییس صنعت، معدن و تجارت شهرستان‌های کهگیلویه، لنده و چرام اضافه کرد: در خصوص دستمزد، قالیبافان باید به اداره کار مراجعه کنند تا این موضوع به صورت قانونی پیگیری شود.

گزارش از: طیبه برزیان خبرنگار ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه