سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی چادر شب بافی؛ میراث کهن سرپنجه زنان روستای قاسم آباد

صنایع دستی

چادر شب بافی؛ میراث کهن سرپنجه زنان روستای قاسم آباد

شهرستان رودسر در هفته صنایع دستی بعد از ثبت ملی، ثبت جهانی شد.

سرور عباسپور کارآفرین برتر چادرشب بافی از روستای بند بن قاسم آباد رودسر در گفت و گو با ایسنا- خاطرنشان کرد: چادر شب بافی نوعی بافت پارچه‌ای رنگارنگ و زیبای محلی است که توسط زنان و دختران روستاهای شرق گیلان قاسم آباد سفلی، علیا و بندبن براساس فرهنگ و آداب و رسوم دیرینه مردم آن دیار بافته می‌شود و قدمت آن به ۲۰۰۰ سال می‌رسد.

وی گفت: این پارچه از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی از سالیان گذشته تاکنون با کاربردهای گوناگون بافته شده است و همچنین چادرشب را بانوان در هنگام کار کشاورزی نیز به دور کمر می‌بندند و البته از چادرشب برای دوخت پرده، پوشش رختخواب، رومیزی و… نیز استفاده می‌شود و اسامی بیشتر طرح‌های چادرشب، الهام گرفته از طبیعت است.

عباسپور ادامه داد: این صنایع دستی می‌تواند در اقتصاد خانواده‌ها و صنعت گردشگری نقش ارزنده‌ای را در کسب درآمد و اشتغال استان ایفا کند.

وی همچنین به مشکلات این صنعت کهن گیلان پرداخت و عدم وجود بازارهای محلی، تأمین سرمایه برای توسعه این صنایع دستی، انتظار هنرمندان برای بیمه شدن عنوان کرد و افزود: از مسئولین و مدیران انتظار داریم که از هنرمندان صنایع دستی حمایت کنند تا وام‌هایی با بازپرداخت کم به این هنرمندان بدهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه