جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی صادرکنندگان صنایع‌دستی اعلام کردند: رویای 300 درصدی صادرات صنایع‌دستی تعبیر کدام خواب است؟

صنایع دستی

صادرکنندگان صنایع‌دستی اعلام کردند: رویای 300 درصدی صادرات صنایع‌دستی تعبیر کدام خواب است؟

می‌گویند صادرات صنایع‌دستی رشدی 300 درصدی داشته اما هنوز بسیاری از تجار و صادرکنندگان ایرانی گله‌مند از شرایط تولید و نابسامانی بازار هستند. با این حال برخی هم به صادرات چمدانی اشاره می‌کنند که منبع و مرجع درستی ندارد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ حتمن شنیده‌اید که مسئولان ارشد سازمان میراث‌فرهنگی از "رشد 300 درصدی صادرات صنایع‌دستی ایران" گفته‌اند. البته در این میان تجار ایرانی هم نظر متفاوت دارند به‌گفته آن‌ها درحال‌حاضر این آمار رویایی بیش نیست و متولیان صنایع‌دستی راه طولانی برای تعبیر این خواب در پیش دارند. 
 
تولید‌کنندگان داخلی آه از نهادشان برآمده، تهیه مواد اولیه به‌قدری افزایش پیدا کرده که اغلب این افراد عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند. البته این تنها یک روی سکه است. روی دیگر به تجاری بر می‌گردد که قرار است تولیدات بازار را به کشورهای هدف صادرکنند.
 
«مهدی اعلمی»، دبیر انجمن صادرکنندگان سفال لالجین روند صادرات صنایع‌دستی را کند و بسیار اندک توصیف می کند. او از وضعیت صادرات سفال می‌گوید که در میزان کم به کشور عراق صادر می‌شود.
 
به‌گفته وی، سفالی که به عراق می‌رود کالایی درجه 2 است که به‌جای دلار، ریال دریافت می‌کند. چشم‌پوشی از این مقدار اندک صادرات سفال که اتفاقا ارزی هم وارد ایران نمی‌کند باید گفت که صادرات به کشورهای دیگر بسیار محدود است.
 
اما یکی از کارشناسان صنایع‌دستی به آمار صادارت چمدانی اشاره می‌کند. او معتقد است، رشد 300 درصد درواقع همان آمار میدانی و گفته‌ای است که فروشنده اعلام می‌کند. این آمار را نمی‌توان جزو ارقام صادراتی محسوب کرد. اما اگر نیاز به آمار دقیق دارید می‌توانید از گمرکات بدست‌‌ آورید. محقق شدن رشد 300 درصدی صادرات صنایع‌دستی در شرایط فعلی دور از ذهن است.
 
این درحالی است که سوای از آشفته بازارداخلی و افت صادرات، شرایط فعلی و تحریم ایران راه را بر صادرات تجار بسته است. هر چند که اعلمی اعتقاد دارد، صادرکننده همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کند و این مسئله مانعی برای تحقق رشد 300 درصدی صادرات به‌شمار نمی‌رود.
 
یکی از کارشناسان حوزه صنایع‌دستی به گواهی مبدا کالا اشاره می‌کند. به‌گونه‌ای که صادرات هر کالایی نیاز به این گواهی دارد. گواهی مبدا شامل نام و سن تولید کننده، مواد بکاررفته، سایز، قدمت می‌شود. در این میان بسیاری از کشورها وقتی نام ایران را می‌بینند از خریداری اجناس ایرانی امتناع می‌کنند.
 
اما از آنجایی‌که صادرکنندگان معتقدند همیشه یه راهی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد، بخشی از آن‌ها کالاهای خود را به کشورهای چون ترکیه و دبی ارسال می‌کنند و با شراکت 50 درصدی با صادرکننده آن کشور، گواهی مبدا به اسم کشوری دیگر ارسال می‌شود. راهی که هرچند کمر تحریم را می‌شکند اما درواقع به ضرر تولیدکنندگان سرزمینی است که قصه‌ها برای نشان از نام و هویت ایرانی دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه