سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی در 10 سال گذشته 8 رسته صنایع دستی از بین رفته است

صنایع دستی

در 10 سال گذشته 8 رسته صنایع دستی از بین رفته است

استاندار اصفهان گفت: طبق بررسی آمایش سرزمین در 10 سال گذشته 8 رسته صنایع دستی استان از بین رفته است و اگر همین گونه بی توجهی نسبت به صنایع دستی داشته باشیم از این 199 رسته صنایع دستی 50 رسته دیگر نیز از بین خواهد رفت.

LTB - JuzsportsShops | Women's Nike shoes, clothing and accessories

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسول زرگرپور شامگاه گذشته (شنبه) در آیین تجلیل از هنرمندان صنایع دستی اصفهان، اظهار کرد:  طبق آنچه تپه‌های سیلک نشان می‌دهد زندگی بشر در منطقه به هفت هزار سال پیش باز می‌گردد و از آنجایی که قدمت هنر به اندازه عمر بشر است پس هنر نیز در این منطقه سابقه ای هفت هزار ساله دارد. این در حالی است که چرخ سفالگری شش هزار ساله نیز در این منطقه یافت شده که نشان می‌دهد خطه استان اصفهان یک منطقه هنر خیز نه برای امروز بلکه از سالیان دراز بوده است.

وی افزود: در این شرایط افتخار می‌کنیم به آنچه داریم و به چنین فرهنگ با عظمت و شکوهی مفتخر هستیم و ما در واقع امروز میراث دار پیشینیان خود هستیم، اما متاسفانه بر اساس آمار طرح آمایش سرزمین، ظرف مدت 10 سال گذشته هشت رسته صنایع دستی در استان اصفهان از بین رفته است.

بی توجهی به صنایع دستی 50 رسته را از بین می‌برد

استاندار اصفهان ادامه داد: اگر همین گونه بی توجهی نسبت به صنایع دستی داشته باشیم از این 199 رسته صنایع دستی 50 رسته دیگر نیز از بین خواهد رفت و نباید یک چنین اتفاقی بیافتد چراکه آنگاه میراث به جا مانده از ما از بین رفتن رسته‌های صنایع دستی می‌شود.

زرگرپور تصریح کرد: امروز فرصت طلایی برای صنایع دستی ایجاد شده و اگر از آن درست استفاده کنیم امیدوار خواهیم بود که در این زمینه پیشرفت خواهیم کرد، اما اگر از این فرصت استفاده نکنیم به تهدید تبدیل شده و اتفاق ناگواری رخ خواهد داد.

وی تاکید کرد: بر اساس تحقیقات علمی و بررسی‌های پی در پی در استان اصفهان به این نتیجه رسیده‌ایم که در این استان نباید دیگر کارخانه ای ایجاد شود و در واقع یعنی دودکش جدیدی اضافه نخواهد شد و همچنین دیگر نباید زمینی بیش از این زیر کشت برود  یعنی پمپ دیگری راه اندازی نمی‌شود، اما سه محور توسعه پیش روی استان برای 50 سال آِینده قرار گرفته است.

استاندار اصفهان به سه محور توسعه‌ای استان یعنی علم و تکنولوژی، گردشگری صنایع دستی و میراث فرهنگی و فرهنگ و هنر اشاره کرد و افزود: اصفهان امروز شهرک علمی تحقیقاتی با 500 هکتار فضا دارد که با حضور رییس جمهور کریدور علم و فناوری نیز کلید خورد و قرار است در سال‌های آینده شهر اصفهان به علاوه شهرهای اطراف به یک شهر علم و فناوری تبدیل شوند یعنی در واقع محلی که در آن‌ها علم به ثروت تبدیل می‌شود.

200 هزار شاغل در صنایع دستی احتیاج داریم

زرگرپور ادامه داد: 20 هزار جاذبه میراثی و فرهنگی در اصفهان و 96 نقطه گردشگری موجب شده تا امروز 300 هزار گردشگر خارجی و 600 هزار گردشگر داخلی را به اصفهان بکشاند، اما طبق برنامه ششم توسعه این میزان باید به یک میلیون گردشگر خارجی و 10 میلیون گردشگر داخلی برسد.

وی اظهار کرد: 10 خانه تاریخی در شهر اصفهان در آستانه پذیرش گردشگر هستند و خوشبختانه اعلام می‌کنیم که صنعت خانه‌های تاریخی در اصفهان راه خود را پیدا کرده است.

استاندار اصفهان گفت: صنایع دستی اگر محور توسعه اصفهان است باید امروز 200 هزار نفر شاغل در این صنعت داشته باشیم پس باید تلاش کنیم که 45 هزار نفر فردی که مشغول کار در صنایع دستی هستند را به 200 هزار نفر برسانیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه