سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی هنر سوندبافی در روستای تاریخی لافت احیا می شود

صنایع دستی

هنر سوندبافی در روستای تاریخی لافت احیا می شود

هنر سوندبافی روستای تاریخی لافت جزیره قشم که از آن برای پوشاندن رویه داخلی سقف خانه ها، سایه بان و کوچه های مسقف استفاده می شد، احیا می شود .به گزارش خبرگزاری مهر، در گذشته یکی از تمهیدات مردم مناطق مختلف هرمزگان برای کاهش آسیب های زلزله، استفاده از پوشش سبک در سقف بناها بوده است که برای این منظور از شاخه های نخل یا سوند (sevend) و چوب چندل هندی سود می جسته اند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | boys nike jordan retro flyknit shoes women High OG Panda - air max 95 cool grey neon yellow - Grailify

هر چند از این پوشش در تمامی خانه های قدیمی روستای لافت که به طور عمده به جا مانده از دوره قاجار است، استفاده شده است، به مرور زمان هنر سوندبافی در این بندرگاه رو به فراموشی نهاده و از این رو پس از جست و جوهای بسیار استادکارانی برای راه اندازی کارگاه و آموزش این هنر از شهر میناب به لافت فرا خوانده شدند.

از سوند هم برای پوشاندن رویه داخلی سقف خانه ها و هم در جهت ساخت سایه بان و ساباط یا کوچه های مسقف استفاده می شود. همچنین چوب چندل و شاخه های نخل مورد استفاده در این پوشش، ماندگاری بی مانندی در برابر موریانه و تغییرات جوی به آن بخشیده است و علت این ماندگاری، نخست، شست و شوی چندل ها در آب دریا و پوشاندن شان با روغن کوسه در گذشته و روغن سوخته در سازه های امروز و پس از آن رنگ آمیزی سطح چندل ها و سوندها با خاک سرخ جزیره ی هرمز (گلک) و گل سفید است.

از سوندهای یادشده که در طول ده روز بافته شده اند، هم اکنون در یکی از خانه های قجری روستای لافت، موسوم به خانه ناخدا سلیمان استفاده شده است که در آینده نزدیک و پس از پایان عملیات مرمت به عنوان مهمان پذیر روستایی به بهره برداری خواهد رسید.

 

برگرفته از خبرگزاری مهر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه