سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان طرح تخریب کامل خانه نایب در دستورکار بانک سپه قرار گرفت

یادمان

طرح تخریب کامل خانه نایب در دستورکار بانک سپه قرار گرفت

طرح تخریب خانه نایب اسدالله اصفهانی که به خداوندگار نی‌ مشهور است درحالی دستور کار متولیان بانک سپه اصفهان قرار گرفته که پیشتر بخشی از این خانه تاریخی به‌دلیل کوتاهی سازمان میراث‌فرهنگی و دست‌اندازی شهرداری و بانک سپه از بین رفته بود. این درحالی‌است که بناهای متعلق به مشاهیر جهان از جمله خانه بتهوون، باخ، موتسارت و ... هم‌اکنون جزو مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و گردشگری کشورهای اروپایی به‌شمار می‌روند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ خانه تاریخی نایب اسدالله اصفهانی که روزی قرار بود تبدیل به خانه موسیقی شود حالا بخش عمده‌ای از آن به‌شدت تخریب شده است. آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی اصفهان می‌گویند طرح تخریب خانه نایب نیز در دستور کار بانک سپه قرار گرفته است چنانچه در آینده‌ای نه چندان دور، خانه خداوندگار نی، جایش را به یکی از شعبات بانک سپه دهد.
 
«داوود پاکنژاد» فعال میراث‌فرهنگی استان اصفهان در این رابطه به CHN می‌گوید: خانه نایب در حالی در مرحله تخریب کامل قرار گرفته است که بانک هیچ باوری نسبت به تبدیل این مکان به موزه ندارد. این درحالی است که مسئولان میراث‌فرهنگی استان اصفهان معتقدند، این خانه منسوب به نایب اسدالله اصفهانی است.
 
درحال‌حاضر خانه ابوالحسن صبا استاد موسیقی ایرانی درخیابان ظهیر‌الاسلام تهران در نهایت سادگی حفاظت می‌شود و هم‌اکنون پذیرای بازدیدکنندگان جهت آشنایی با موسیقی اصیل ایرانی به‌شمار می‌رود که استاد روح‌الله خالقی در کتاب سرگذشت موسیقی ایران از مرحوم نایب اسدالله اصفهانی به نیکی یاد کرده و به ایشان لقب خداوندگار نی را اعطا کرده است.
 
پاکنژاد اعتقاد دارد، نایب اسدالله اصفهانی همان فردی است که سالها پیش گفته بود من نی را از آغل گوسفندان به دربار پادشاهان بردم. اما همانطور که مشاهده می‌شود خانه تاریخی‌اش با اینکه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده از کوچکترین سرکشی متولیان میراث‌فرهنگی و ابتدایی‌ترین مرمت‌ها محروم مانده است.
این‌درحالی است که طبق مفاد منشور ثبت آثار تاریخی، هر اثری که واجد شرایط اجتماعی تاریخی و در بردارنده آثار فرهنگی پیشینیان باشد ولو اینکه تزئینات خاصی نداشته باشد ارزشمند به‌شمار می‌رود و لازم است از آن حفاظت شود.
 
پاکنژاد می‌گوید: طرح تخریب خانه مرحوم نایب جهت احداث شعبه‌ای جدید سبب می‌شود که اصفهان به‌لحاظ فرهنگی فقیر شود. هم‌اکنون بسیاری از شعبه‌های بانکی اصفهان در ساختمان‌های جدید تاسیس شده‌اند. پیشنهاد می‌شود با مطالعه کارکرد اجرایی در مورد خانه‌های تاریخی مرحوم بتهوون، موتسارت، گوته و ویکتورهوگو در پاریس. سباستین باخ ترتیبی اتخاذ شود که این خانه تاریخی برای بانک سپه به‌عنوان موزه تعریف شود.
 
آنطور که شنیده می‌شود، درحال‌حاضر بانک سپه از دیوان عدالت اداری درخواست کرده تا خانه نایب را از فهرست آثار ملی خارج کند. این درحالی است که میراث‌فرهنگی اصفهان با توجه به ضعف مدیریتی که دارد تاکنون نسبت به این موضوع هیچ‌گونه پیگیری انجام نداده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه