چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یک روز پس از ثبت جهانی - بخشی از حریم مسجد جامع اصفهان تخریب شد

یادمان

یک روز پس از ثبت جهانی - بخشی از حریم مسجد جامع اصفهان تخریب شد

در حالی‌که مسجد جامع اصفهان به تازگی وارد فهرست میراث جهانی شده‌است، خانه و حمامی که گفته می‌شود قدمتی تاریخی داشته‌اند و در حریم این مسجد واقع شده بودند توسط شهرداری تخریب شد.

 

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  یک روز پس از ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان خبر از تخریب حمام تاریخی متعلق به دوره قاجار و خانه مجاور آن، به گوش می‌رسد. گفته می‌شود این حمام در حریم مسجد جامع قرار گرفته بود و در نقشه‌های تهیه شده توسط میراث فرهنگی نیز واجد ارزش‌های تاریخی به‌شمار می‌رفت.

  


مناره پیر علی و تخریب حمام تاریخی و خانه مجاور آن


به‌گزارش CHN، گفته می‌شود تخریب‌ها از یک روز قبل از ثبت جهانی مسجد جامع اصفهان آغاز شده و همچنین بخشی از بافت پشت مسجد جامع نیز تخریب شده‌است.
 
تخریب حمام و خانه تاریخی در حریم مسجد جامع اصفهان
«شاهین سپنتا»، فعال میراث‌ فرهنگی اصفهان در این‌باره به CHN گفت: «حمام تاریخی که در حریم مسجد جامع قرار داشت یک روز قبل از ثبت جهانی به‌ همراه خانه تاریخی مجاور آن توسط شهرداری تخریب شد. این حمام در گذر تاریخی هارونیه (هارون ولایت) واقع بود و با بناهای پیرامونش در نقشه‌های شرکت مشاور نقش‌جهان به عنوان اثر تاریخی واجد ارزش نام‌گذاری شده‌بود. این شرکت، مشاور پیمانکار طرح احیاء میدان عتیق اصفهان است.»
 
همانطور که در عکس دیده می‌شود بخشی از راسته‌ای که در حریم واقع شده تخریب شد
اما نکته مهم این‌ است که حمام تاریخی تخریب شده، در حریم ثبتی مسجد جامع عتیق قرار دارد و شهرداری به‌هیچ وجه حق تخریب آن را نداشت.
 
به‌گفته سپنتا، «یک سقاخانه تاریخی متعلق به دوره صفوی هم در کنار این حمام بود که شهرداری چندی پیش قصد تخریب آن را داشت و صدماتی هم به آن وارد شد اما با دخالت سازمان میراث فرهنگی از تخریب کامل آن جلوگیری شد».
خانه‌ای که به اعتقاد کارشناسان تاریخی، و متعلق به دوره قاجار بوده است

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه