جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پس از گذشت هفت سال؛ تنها 50 درصد برج جهان‌نما تخریب شده‌است - بی‌توجهی به خطر حذف نقش‌جهان از آثار جهانی

یادمان

پس از گذشت هفت سال؛ تنها 50 درصد برج جهان‌نما تخریب شده‌است - بی‌توجهی به خطر حذف نقش‌جهان از آثار جهانی

اردیبشهت ماه سال جاری گروهی از کارشناسان یونسکو از روند تعدیل برج جهان‌نمای اصفهان بازدیدکردند و قرار است نتیجه این بازدید و نیز گزارش نهایی ایران از روند تخریب قبل از آغاز اجلاس بعدی یونسکو در خصوص میراث جهانی ارائه شود، اما تا کنون تنها 50 درصد روند تعدیل انجام شده است. به گزارش خبرنگار مهر  از اصفهان، در اجلاسی که در تیرماه برگزار خواهد شد علاوه‌بر بررسی پرونده برج جهان نمای اصفهان قرار است پرونده ثبت جهانی کاخ گلستان و منطقه میمند نیز برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو بررسی شود.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گفته معاون سابق میراث فرهنگی کشور بازدید کارشناسان یونسکو از برج جهان‌نما رضایت بخش بوده است، اما به این گفته باید با شک و تردید نگاه کرد چرا که مسعود علویان 19 اسفندماه سال 91 نیز اعلام کرد تخریب دیواره‌ها، سقف و ستون‌های باقی‌مانده برج جهان‌نما آغاز و تا 10 روز دیگر تعدیل برج به طور کامل انجام می شود.

اینکه نتیجه بازید از جهان نما رضایت بخش بوده نکته‌ای است که معاون میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در گفتگو با خبر نگار مهر به آن تاکید دارد .

50درصد کار تخریب انجام شده است

 ناصر طاهری در خصوص میزان پیشرفت کار تعدیل بخش های باقی مانده برج اظهار داشت: در حال حاضر حدود 50 درصد کار انجام شده است و عملیات تعدیل در حال انجام است.

 طاهری با بیان اینکه در حال حاضر کارگاه عملیاتی در محل برج در حال فعالیت است،گفت: شهرداری زمان مشخصی را برای پایان کار اعلام نکرده است.

اظهارات میراث را نه رد می‌کنم و نه تایید

 معاون عمرانی شهرداری اصفهان در گفتگو با مهر با بیان اینکه در خصوص این گفته که حدود 50 درصد کار انجام شده اظهار نظر نمی‌کنم، گفت: عملیات تخریب بخش‌های باقی‌مانده شروع و کار در حال انجام است.

 علی رضا قاری‌القران ادامه داد: کار تعدیل به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه از حساسیت خاصی بر خورد دارد است چرا که حفظ امنیت و ایمنی افرادی که در برج و اطراف آن تردد دارند از اهیمت زیادی بر خوردار است و هیمن موضوع سبب شده تا روند کار با کندی همراه شود.

مشکل پایین آوردن نخاله‌ها

قاری‌القران با بیان اینکه کار از نظر شهرداری انجام شده است، اظهار داشت: در حال حاضر نحوه پایین آوردن نخاله‌های ساختمان یک از موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

معاون عمرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه عملیات تخریب در حال انجام است،گفت: برای عملیات پایین‌آوردن نخاله‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم.

 

 رعایت اصول فنی عامل کندی کار

قاری‌القران در پاسخ به این پرسش که چرا روند تخریب چند ستون و دیوار برای مجموعه شهرداری با این همه توانمندی در حوزه عمرانی این چنین چالش برانگیز و طولانی شده است،گفت: بحث تعدیل بخش های باقی مانده برج جهان نما قبل از سال 91 به حوزه عمرانی شهرداری سپرده شد و از پنچ فرودین‌ماه پیمانکار کار تخریب را آغاز کرد، دلیل کندی کار هم ظرافت و حساسیت‌هایی است که در بحث تخریب باید از نظر فنی به آنها دقت شود.

سال گذشته معاون اداری مالی شهرداری اصفهان پروژه تعدیل بخش‌های باقی مانده از برج جهان‌نما را مدیریت می‌کرد. بهمن ماه سال گذشته حسام‌نژاد در گفتگو با مهر اعلام کرد که کار تخریب بخش‌های موردنظر انجام شده و این آمادگی وجود دارد تا میراث فرهنگی برای بازید و تهیه گزارش اقدام کند.

حسام نژاد گفت: در صورتی که میراث فرهنگی بگوید چه نکاتی لازم است در گزارش آورده شود شهرداری این آمادگی را دارد تا خود نسبت به تهیه گزارش و ارائه آن به میراث فرهنگی اقدام کند.

کار تعدیل بر ج جهان نما از زمستان 84 در اصفهان آغاز شده است. تعدیلی که با گذشت هفت سال هنوز به پایان نرسیده و با این سرعت کار مشخص نیست آیا تا قبل از اجلاس میراث جهانی به اتمام خواهد رسید یا نه ؟

اما با وجود قول مساعد شهرداری اصفهان در خصوص اتمام کار تخریب و رضایت میراث فرهنگی از اقدامات انجام شده طی یکی دو ماه گذشته  این امیدورای وجود دارد تا قبل از آغاز اجلاس میراث جهانی کار به اتمام برسد و نمایندگان ایران در این جلسه بتواند پس از چند سال بد قولی خبر تعدیل کامل بخش های مورد توافق جهان نما را به یونسکو و دوستداران میراث اصفهان بدهند تا شاهد تهدید مجدد میدان نقش جهان به حذف از فهرست آثار جهانی نباشیم.

............................................

گزارش :سمیه قنبری

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه