پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فاضلاب در کمین نسخ خطی اصفهان/ 10 هزار سند و کتاب نفیس در معرض نابودی است

یادمان

فاضلاب در کمین نسخ خطی اصفهان/ 10 هزار سند و کتاب نفیس در معرض نابودی است

خبرگزاری مهر: ترس از نشت فاضلاب، دغدغه مسئولان کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برای نگهداری مخزن کتاب های نفیس موجود در این کتابخانه است که این موضوع گنجینه پرارزش مکتوب اصفهان را در معرض خطر نابودی قرار داده است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها خبرهای زیادی در خصوص نامهربانی با آثار تاریخی در اصفهان به گوش می‌رسد نا مهربانی‌هایی که گاهی بر اثر بی‌تدبیری مدیران و مسئولان به بار می آید، گاهی به خاطر سهل انگاری شهروندان و گاهی بر اثر زیاده خواهی دیگران.

اما این بار خبر نامناسب بودن مخزن نگهداری نسخ خطی و کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان موضوعی است که علاقمندان به میراث فرهنگی را بیش از پیش نگران کرده است.

در این راستا امیرحسین ماه‌آورپور، مدیر کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت نامناسب مخزن نگهداری کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: تا کنون چندین بار این مخزن بر اثر بارندگی و نشت فاضلاب کف مخزن مورد تهدید قرار گرفته است به گونه‌ای که در حال حاضر تمام کتاب‌ها از پایین در طبقه دوم به بعد چیده شده‌اند.

وی ادامه داد: محل نگهداری کتاب‌های نفیس در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان استاندارد نیست و باید هر چه زودتر این منابع ارزشمند به محلی استاندارد و در ردیف یک موزه‌ انتقال یابند.

مدیر کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تنها اقدام مسئولان کتابخانه مرکزی برای مقابله با پدیده نشت فاضلاب در مخزن کتاب‌های نفیس فقط در حد پمپاژ آب به بیرون بوده است، اظهار داشت: تاکنون زیرساختی برای جلوگیری از ایجاد رطوبت در این محل فراهم نشده است.

نامه نگاری با شهرداری و شورای سوم به جایی نرسید

وی به نامه نگاری در خصوص حل این مشکل با مسئولان شهرداری و همچنین شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره سوم اشاره کرد و افزود: تمام نامه نگاری های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم ولی تاکنون به نتیجه مطلوبی دست نیافته‌ایم.

ماه‌آورپور به وجود حدود 10 هزار کتاب و اسناد خطی در مخزن نگهداری کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 6 هزار سند تاریخی از جمله اسناد ظله السلطان، یک هزار و 200 جلد کتاب نفیس، یک هزار و 200 عنوان کتاب با چاپ سنگی و 215 نسخه خطی در این مخزن نگهداری می شود.

وی در ادامه نبود مدیریت اطلاعات کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان را نیز یکی دیگر از مشکلات این کتابخانه عنوان کرد و افزود: علاوه بر استاندارد سازی فضای فیزیکی ضروری است که مدیریت اطلاعات این مخزن نیز به روزرسانی شود.

مدیر کتابخانه‌ها و سالن‌های مطالعه شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر برای بهبود نسبی مخزن نگهداری کتاب‌های کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان به 200 میلیون تومان اعتبار نیاز است، اظهار داشت: این اعتبار می تواند حداکثر تا دو سال ماندگاری این محل را تضمین کند.

وی با بیان اینکه محل فعلی نگهداری کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان دیگر جوابگوی نگهداری این کتاب‌ها نیست، ادامه داد: ضروری است که گروه مشاوره قوی در راستای هدفگذاری در نحوه نگهداری این کتاب‌ها بکارگیری شود.

مشکلات کتابخانه مرکزی به صورت لایه به شورا ارایه شود

اصغر آذربایجانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در خصوص وضعیت نامناسب مخزن نگهداری کتاب‌های نفیس کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان گفت: مسئولان کتابخانه مرکزی باید تمام درخواست ها و مشکلات خود را در قالب طرحی به شورای اسلامی شهر اصفهان اریه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.

وی کتب نفیس و اسناد موجود در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان را از گنجینه‌های با ارزش و فراموش شده موجود در‌ شهر اصفهان دانست و افزود: اغلب گردشگرانی که به اصفهان سفر می‌کنند قصد بازدید از موزه کتاب های نفیس و خطی قدیم را دارند و این در حالی است که علی رغم وجود منابع موجود هنوز محل مناسبی به این امر اختصاص نیافته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ضروری است که هر چه زودتر اقدامات مورد نیاز در راستای راه اندازی موزه‌ای برای نگهداری کتب خطی و نفیس اصفهان در نظر گرفته شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه