جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ترک‌ها برج هزار جریب را جریحه‌دار کرد

یادمان

ترک‌ها برج هزار جریب را جریحه‌دار کرد

برج هزارجریب دچار ترک شده و هرچند این ترک‌ها می‌تواند وضعیت آن را با مشکل مواجه کند، یادگاری‌نویسی‌ هم به تخریب‌های دیواره آن افزوده شده‌است. مردم یادگاری می‌نویسند و نگهبانی نیست تا جلوی این تخریب‌ها را بگیرد. گفته می‌شود این برج به دوره صفویه تعلق دارد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Air Jordan

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ برج هزار جریب یکی از آثار منحصر به‌فرد شهرستان اصفهان است. درحال‌حاضر شکاف‌های ایجاد شده روی بنا خبر از تهدید  این اثر دوره صفویه می‌دهد. از سوی دیگر برخی از فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند نبود نگهبان در این مکان باعث نوشتن یادگاری‌های و تخریب توسط مردم شده است.
 
«سیاوش آریا»، فعال میراث‌فرهنگی، در این‌باره به CHN می‌گوید: «در بازدیدی که هفته گذشته از برج هزار جریب اصفهان داشتم متوجه آثار ترک و یادگاری نویسی روی آن شدم اما چیزی که نگرانی فعالان و دوستداران میراث‌فرهنگی را بیش از پیش کرده نبود نگهبان برای حفاظت از این اثر تاریخی است.
 
در رابطه با پیشینه و کاربری برج تاریخی‌ هزار جریب اطلاعات کافی وجود ندارد. در برخی سایت‌ها اشاره کوتاهی به آن شده‌است: "برج‌های باغ هزارجریب مربوط به دوره صفوی است و در اصفهان، باغ هزار جریب، دروازه شیراز، خیابان برج واقع شده و این اثر در تاریخ 17 آذر 1364 با شماره ثبت 1698 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است."

سیاوش آریا می‌گوید: «پیشینه ساخت این برج مربوط به دوران صفویه است. مصالح اصلی ساختمان این کبوتر خانه از خشت خام، گل و کاهگل است. این برج مجموعه‌ای از 8 استوانه کوچک در اطراف، یک استوانه بزرگ مرکزی، اتصالات استوانه‌های خارجی و داخلی است که سختی سازه را افزایش می‌دهد.
 
طراح و سازنده‌ برج موفق شده که با حرکت موجی شکل به دیواره‌ها  تا حد امکان از ضخامت آن‌هاکاسته و بر پایداری برج افزوده است.
 
با این‌حال نبود حفاظت و رسیدگی‌های لازم، این اثر تاریخی را دچار فرسایش کرده است. کارشناسان معتقدند هم‌اکنون این بنا نسبت به دیگر آثار تاریخی از وضعیت نسبتا مناسبی برخوردار است که با حفاظت‌های لازم و مرمت جزیی می‌توان از تخریب آن جلوگیری کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه