پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ایران یکی از 10 خاستگاه مهم گونه‌زایی گیاهی در جهان‌

زیست بوم

ایران یکی از 10 خاستگاه مهم گونه‌زایی گیاهی در جهان‌

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان از نظر تعداد گونه‌های گیاهی در رتبه هشتم قرار دارد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

یوسف یوسفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه مرکزی عنوان کرد: جنگل‌ها و مراتع یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین منابع طبیعی تجدیدپذیر و جزو نعمت‌های خدادادی هر کشور محسوب می‌شوند که به سبب اثرات مستقیم و غیر مستقیم خود نقش اساسی را در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع ایفا می‌کند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از 10 خاستگاه مهم گونه‌زایی گیاهی در جهان مطرح است، افزود: در ایران بیش از صد خانواده از گیاهان آوندی وجود دارد که شامل هزار و 215 جنس و حدود 8 هزار گونه، زیر گونه، واریته و‌ دو رگه هستند.


وی گفت: ایران در مقایسه با سایر کشور‌های جهان از نظر تعداد گونه‌های گیاهی در رتبه هشتم و از لحاظ گونه‌های انحصاری در خاورمیانه بی نظیر است.


یوسفی در ادامه عنوان کرد: استان مرکزی حدود 29 هزار و 126 کیلومتر مربع است که حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را شامل می‌شود و به دلیل قرار گرفتن در زاویه برخورد دو رشته کوه البرز و زاگرس دارای شرایط آب و هوایی متنوعی بوده و همین امر موجب تنوع گیاهی بالایی در نقاط مختلف استان شده است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در پایان تصریح کرد: استان مرکزی علیرغم تنوع اقلیمی و تنوع گیاهی بالا، نیاز به شناسایی بیشتری در این زمینه دارد. همچنین توسعه چشمگیر استان در دهه‌های اخیر به ویژه توسعه شهری و صنعتی شهر‌های اراک، ساوه و شازند، موجب تغییرات در کاربری اراضی مرتعی و عدم تعادل بین دام و مرتع، خطر کاهش تنوع زیستی و انقراض برخی گونه‌های گیاهی شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه