جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند درخواست گروهی از انجمن‌های غیردولتی برای به‌عقب انداختن آبگیری سد سیوند

سیوند

درخواست گروهی از انجمن‌های غیردولتی برای به‌عقب انداختن آبگیری سد سیوند

درخواست گروهی از انجمن‌های غیردولتی برای به‌عقب انداختن آبگیری سد سیوند
 (پاسارگاد - 13/8/1384)

به‌نام خداوند جان و خرد
     خوانندگان گرامی، هم‌میهنان ارجمند،‏ مسئولان کشوری
     درود بر شما.

آگاهید که سد سیوند در شمال شهر شیراز و درون تنگه‌ی بُلاغی،‏ میان دو دشت مُرغاب (پاسارگاد) و مرودشت، ‏‏مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذراند.

تنگه‌ی بلاغی به دلیل عبور عشایر و مسیر کاروان‌رو تاریخی و ‏جاده‌ی شاهی ـ  معروف‌ترین و کهن‌ترین جاده‌ی بین‌المللی جهان ـ و آثار بسیار ارزشمندی چون سکونت‌گاه‌های انسان‌های دوره‌ی پارینه‌سنگی،‏ بقایای دهکده‌ها، کوره‌های ذوب فلز و کوره‌های 7500 ساله‌ی سفالگری‌، کارگاه‌های فرآوری غذا‌، سازه‌های آبی و دفاعی، گورهای باستانی، و... با پیشینه‌ای به گستره‌ی 10 هزار سال، ‏ از اهمیت به‌سزایی در بررسی و شناخت تاریخ و فرهنگ ما برخوردار است که آبگیری آن سد می‌تواند همه‌ی این آثار را به زیر غبار فراموشی و شاید نابودی ببرد. هم‌چنین رطوبت ناشی از دریاچه‌ی پشت سد در درازمدت بر زیست‌بوم منطقه تأثیر گذاشته و با پدید آوردن و رشد دادن گیاهان مخرب بر روی سازه‌های دشت پاسارگاد (کاخ بارعام، کاخ دروازه، کاخ اختصاصی، گور کمبوجیه، نیایش‌گاه، ... و به‌ویژه آرامگاه کوروش بزرگ) و حتا شاید «نقش رستم»، «نقش رجب» و تخت‌جمشید، این باشکوه‌ترین یادگار ایران باستان، اثرات ویران‌گری بر این یادمان‌های گران‌قدر خواهد داشت.

از این‌رو ما خواهانیم که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، از شرایط و دل‌نگرانی‌های پیش‌آمده بهره جسته و با همکاری وزارت نیرو، آبگیری سد را به تأخیر بیندازد. سپس با تخصیص اعتبارهای مالی لازم و با یاری همه‌ی کارشناسان و علاقه‌مندان و هم‌چنین یونسکو ـ چنان‌که با اعزام بیش از 70 هیأت باستان‌شناسی برای مستندسازی محوطه‌ی نوبیه، آن را برای ساخت سد آسوان در مصر آماده ساخت ـ  کار مستندسازی و حفاری منطقه‌ی تنگه‌ی بلاغی را که اکنون نیز انجام می‌شود، با دقت، گستردگی و امکانات بیشتر به اتمام رساند. البته آشکار است که در این مدت نیز باید برای حل مشکل مهم «رطوبت ناشی از شکل‌گیری دریاچه‌ی سد» چاره‌اندیشی علمی کرد؛ چاره‌ای از روی یقین، نه احتمالی، چون نمی‌شود با بناهایی که خاطره‌ی شکوه‌مندی ایران هستند، به صورت آزمون و خطا برخورد نمود.

شورای هماهنگی انجمن‌های ملی ایران

صادرکنندگان بیانیه:

انجمن افراز (تهران)، کانون گسترش فرهنگ ایران بزرگ (اصفهان)، مؤسسه‌ی کاوه آهنگر (همدان)، مؤسسه‌ی مهرآیین (رامهرمز)، مؤسسه‌ی توفا (شوشتر)، کانون جوانان پارس (شیراز)، انجمن فرپاد (شیراز)، انجمن کهن‌دژ (همدان)، انجمن اهورامنش (مرودشت) , کانون آریا (دانشگاه علوم پزشکی تهران).

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه