پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی نقوشی برگرفته از طبیعت در صنایع دستی مازندران

صنایع دستی

نقوشی برگرفته از طبیعت در صنایع دستی مازندران

هر منطقه‌ای با توجه به زیست‌بوم خود و نحوه‌ی پوشش گیاهی و جانوری‌اش، صنایع دستی مخصوص به خود را دارد که هم از نظر مواد اولیه و هم از نظر کاربردی، با ویژگی‌های اقلیمی منطقه هماهنگ است.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | nike acg alder mid for sale california real estate

به گزارش خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ برای پرس‌وجو درباره‌ی محصولات صنایع دستی مازندران، با معاون صنایع دستی این استان گفت‌وگو کردیم. او نیز مهم‌ترین صنایع دستی این استان را که مورد توجه مردم هستند، معرفی کرد.


گلیمچه متکازین

رحمت علیزاده با معرفی «گلیمچه متکازین» درباره‌ی آن، توضیح داد: یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌های مازندران، گلیمچه متکازین است که موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو نیز شده است. این گلیمچه که بیشتر به‌عنوان زیرانداز استفاده می‌شود، دو ویژگی مثبت دارد؛ یکی این‌که طراحی نقوش آن برگرفته از طبیعت منطقه‌ی مازندران است و دیگر این‌که طول و عرض این گلیمچه بسیار دقیق اندازه‌گیری می‌شود. گلیمچه متکازین بافت بسیار محکمی دارد که آن را از سایر گلیمچه‌ها متمایز می‌کند.


جاجیم آلاشت

معاون صنایع دستی مازندران با بیان این‌که یکی از معروف‌ترین محصولات صنایع دستی مازندران، جاجیم متعلق به منطقه‌ی آلاشت است، گفت: بیشترین مصرف این جاجیم به‌عنوان زیرانداز و رویه‌ی پشتی است. این جاجیم از قدیم تا امروز، همواره به همین شکل ساخته می‌شد. جنس این جاجیم از پشم وکُرک است که با کیفیت بالایی تهیه می‌شود و طراحی نقوش آن بسیار دقیق و ظریف است. این‌ها عواملی است که جاجیم این منطقه را نسبت به دیگر مناطق متمایز می‌کند.


لباس‌های سنتی

علیزاده یکی دیگر از صنایع دستی مهم مازندران را لباس‌های سنتی معرفی و اظهار کرد:‌ تهیه و تولید این لباس‌ها به‌عنوان صنایع دستی، امری تازه است. در مازندران لباس‌های محلی قدیمی مورد مطالعه قرار گرفتند و با به‌کارگیری نوآوری، به‌گونه‌ای که باب سلیقه‌ی جوانان باشد، لباس‌های سنتی طراحی و تولید و در بازار توزیع شد. در سال‌های اخیر، برای استفاده از لباس‌های بومی، فرهنگ‌سازی شده است و مردم به تهیه‌ی لباس‌های محلی تمایل بیشتری پیدا کرده‌اند. برای طراحی لباس‌های محلی، مسابقه‌ای برگزار شد که هنرمندان در آن توانستند طراحی لباس‌ها را تغییر دهند و به این وسیله، علاقه‌مندان را جذب کنند. این کار باعث شد تا ضمن جلب مشتری، فرهنگ استفاده از لباس‌های محلی استان مازندران حفظ شود.


نمدمالی

او با اشاره به این‌که یکی از محصولات صنایع دستی استان مازندران نمدمالی است، توضیح داد:‌ رشته‌ی نمدمالی را بیشتر به‌خاطر نمد استان مازندران می‌شناسند. این رشته، یکی از قدیمی‌ترین محصولات صنایع دستی مازندران است که به‌خاطر دسترسی آسان به مواد اولیه (دام) جزو مهم‌ترین محصولات صنایع دستی این استان محسوب می‌شود. جنس نمد مازندران بسیار مرغوب است و اکنون نیز این محصول از طریق شرکت‌های صادراتی در استان‌های مرزی به کشورهای اروپایی، از جمله آلمان صادر می‌شود.


کنده‌کاری روی چوب

علیزاده با معرفی رشته‌ی کنده‌کاری روی چوب با عنوان یکی از محصولات صنایع دستی مازندران، اظهار کرد:‌ این رشته، هفت محصول دارد که دو مورد از آن‌ها لاک‌تراشی و جوله است که مهر اصالت یونسکو گرفته‌اند. درباره‌ی لاک‌تراشی باید بگویم که وقتی تکنولوژی به روستاها و شهرها وارد نشده بود و استفاده از مس برای اجناس رایج نبود، لوازم خانگی و آشپزخانه به جای مس، از جنس چوب بود. لاک‌تراشی امروزه مصارف گذشته را ندارد و فقط شکلات‌خوری‌های منقش آن که به‌تازگی طراحی شده است، مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد. بقیه‌ی محصولات لاک‌تراشی در موزه‌ها و آرشیوها نگهداری می‌شوند.


او افزود: یکی دیگر از محصولات کنده‌کاری روی چوب، جوله نام دارد؛ جوله محصولی است که در گذشته، مصرف شیردان را داشت، یعنی برای دوشیدن شیر و نگهداری محصولات لبنی از آن استفاده می‌شد.


تابلوهای صدفی

یکی از محصولات استان مازندران که همواره مورد توجه بوده، ‌تابلوهای صدف است. این صنایع دستی به‌خاطر وجود دریا و باتلاق‌هایی که محل زندگی صدف‌ها هستند، جزو صنایع دستی خاص استان مازندران است و هنرمندان از گذشته، به این محصول توجه کرده‌اند. طراحی نقوش تابلوهای صدف استان مازندران به‌گونه‌ای است که مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.


محصولات سفالی

او با بیان این‌که یکی از محصولات مهم صنایع دستی مازندران، محصولات سفالی آن است، توضیح داد: محصولات سفالی مازندران همواره مورد توجه مردم است. وجه تمایز محصولات سفالی مازندران با مناطق دیگر، نوع صیقلی با کیفیت این محصول و رعایت دقیق لعاب آن است. این محصول به‌علت کیفیت طراحی و مواد اولیه‌اش، موفق به دریافت مهر اصالت یونسکو شده است.


تابلو فرش

معاون صنایع دستی مازندران یکی دیگر از سوغاتی‌های این منطقه را تابلوفرش معرفی کرد و درباره‌ی آن، گفت:‌ مازندران به‌دلیل این‌که مرکز تولید ابریشم است، همواره مکانی قابل توجه برای تولید تابلوهای فرش بوده است. نقوش صنایع دستی مازندران غالبا برگرفته از طبیعت متنوع این منطقه است. تابلوهای فرش استان مازندران نیز به‌خاطر طبیعت متنوع استان، طرح‌ها و نقوش متنوعی دارند که غالبا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه