جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی یادگارهایی از کاروان‌های جاده ابریشم - صنایع دستی استان سمنان

صنایع دستی

یادگارهایی از کاروان‌های جاده ابریشم - صنایع دستی استان سمنان

معاون صنایع دستی استان سمنان سفال و سرامیک، دستبافت‌های سنتی، نمدمالی و قلم‌کاری را به‌عنوان مهمترین آثار صنایع دستی سمنان معرفی کرد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | nike sneakers in kickstreamtv feet chart

جعفر صفاخواه در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: استان سمنان در مسیر گذرگاه شرق به غرب کشور قرار دارد. از آنجا که این استان زمانی در مسیر جاده‌ی ابریشم بود، همواره مهاجران و کاروان‌های اقوام مختلف که قصد سفر به مناطق دیگر را داشتند، از آن عبور می‌کردند و در این استان نیز 26 کاروانسرا ساخته شده است.


او ادامه‌ داد: این کاروان‌ها گاهی با ورود به استان سمنان در اینجا ساکن می‌شدند. تنوع اقوام در این استان موجب به‌وجود آمدن صنایع‌ دستی متنوعی در آن شده‌ است و حدود 52 رشته‌ی صنایع دستی در سمنان وجود دارد.

سفال و سرامیک


صفاخواه با معرفی سفال و سرامیک به‌عنوان یکی از آثار محبوب استان سمنان، درباره‌ی آن توضیح داد: سفال و سرامیک در این استان قدمتی چند هزار ساله دارد. چنانچه سمنان را با سفال و سرامیک آن می‌شناسند. فکر می‌کنم سفال و سرامیک سمنان به‌خاطر هنرمندان این استان و جسارت‌شان در آزمون و خطای انواع لعاب معروف شده‌ است. هنرمندان انواع لعاب سفال و سرامیک، از خرمهره گرفته تا لعاب‌های مات و نقوش زیر لعاب و رو لعاب را در آثار سفال و سرامیک کار می‌کنند و این، به‌خاطر ابتکار و سلیقه‌ای است که آن‌ها دارند. تنوع تولید و لعاب و کیفیت ساخت سرامیک استان سمنان در کشور بی‌نظیر است.


او اظهار کرد: سفال و سرامیک سمنان به‌خاطر آثار هنرمندانه‌ی حدود 30 تا 40 نفر از هنرمندان پیشکسوت سفال و سرامیک مانند فضل‌الله شعبانی‌، محمود ابوالمعالی، مهدی قان‌بیگی‌، ماشاءالله عمید‌، فتح‌الله زیارتی‌، یدالله زیارتی، مهدی پورساحلی‌، فرتاش فریبرز، حمید عالی‌شاه، علی عالی‌شاه، خسرو به‌آفرین‌، چنگیز قجر و ... معروف شده است.


دستبافت‌های سنتی

صفاخواه یکی دیگر از رشته‌های معروف صنایع دستی سمنان را دستبافت‌های سنتی دانست و درباره‌ی آن‌ گفت: حوله‌بافی‌، چادرشب‌بافی، دستمال‌بافی و ... از شاخه‌های دستبافت‌های سنتی استان سمنان هستند. این محصولات نساجی سنتی درسمنان بسیار معروف‌اند و این به‌خاطر وجود مزارع پنبه و در نتیجه‌ی تولید پارچه‌های کتان سفید در این استان است.


قلم‌کاری

او با بیان این‌که قلم‌کاری یکی از رشته‌های محبوب صنایع دستی در سمنان است، افزود: این رشته‌ در گذشته با نام چیتگری شناخته می‌شد و فراگیرتر بود؛ ولی اکنون اغلب فعالیت‌های این رشته محدود به دامغان است. روش کار در این رشته به این صورت است که هنرمندان با استفاده از قالب‌های چوبی، نقش‌های مختلف را به رنگ‌های مختلف در پارچه‌های کتانی مهر می‌کنند. این پارچه‌ها می‌توانند برای تولید لباس هم به‌کار روند، ولی غالبا از آن‌ها برای رومیزی‌، بقچه و چادرشب استفاده می‌شود.


نمدمالی

معاون صنایع دستی استان سمنان درباره‌ی نمدمالی توضیح داد: نمدمالی رشته‌ای است که اغلب علاقه‌مندان آن را عشایر تشکیل می‌دهند. این محصول در گذشته معمولا به‌عنوان زیرانداز مورد استفاده قرار می‌گرفت. اکنون نیز هنرمندان از این صنایع‌ دستی فرآورده‌های مدرنی تولید می‌کنند که به‌روز است و کاربرد دارد. ‌از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به جلیقه‌، کیف‌، زیرلیوانی و کفش‌ها طبی نمدی اشاره کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه