جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی معرفی صنایع دستی و ساز محلی استان ایلام

صنایع دستی

معرفی صنایع دستی و ساز محلی استان ایلام

معاون صنایع دستی استان ایلام گفت: هنرمندان ایلامی توانسته‌اند با خلاقیت،‌ ابتکار و نوآوری خود، محصولات صنایع دستی جدید تولید کنند که مورد توجه مردم قرار گرفته و از آن‌ها استقبال شده است.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops


گلیم


رائد ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار بخش صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که گلیم یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های صنایع دستی استان ایلام است، درباره‌ی آن گفت: از گلیم، محصولاتی مانند کیف‌های زنانه تولید می‌شود که مردم از آن‌ها استقبال می‌کنند. در استان ایلام از گلیم همچنین محصولاتی مانند کوله‌پشتی و جامدادی تولید می‌شود که برای مردم شهرستان بسیار جذاب است. شکل و طرح این گلیم‌ها سنتی است و در رنگ‌های مختلف تهیه می‌شود.


معاون صنایع دستی استان ایلام ادامه داد: در گذشته، این نوع گلیم فقط در مناطق عشایری استفاده می‌شد و بیشترین مصرف آن به‌عنوان رخت‌پیچ بود و در سبد خانوار جایگاهی نداشت؛ ولی اکنون با خلاقیت هنرمندان ایلامی، از این گلیم محصولات مختلفی، بویژه کیف‌هایی با بافت‌های رنگارنگ سرد و گرم مانند قرمز، آبی و ... تهیه می‌شود. قیمت این کیف‌ها بین 10 تا 20 هزار تومان است. استقبال از این کیف‌ها به حدی است که هنگام شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی، همه‌ی محصولات کیف به فروش می‌رسد و حتی یک اثر هم برگردانده نمی‌شود. گاهی اداره‌ها و نهادها در بعضی مراسم،‌ جشن‌ها و مسابقات و ... از این جاجیم و گلیم‌های نقش‌برجسته به‌عنوان هدیه استفاده می‌کنند.


ناصری با معرفی گلیم نقش‌برجسته به‌عنوان یکی دیگر از محصولات پررونق استان ایلام، درباره‌ی آن گفت: این نوع گلیم‌ که ثبت ملی شده‌ است، از کرک و پشم تهیه می‌شود. روی این گلیم، شکل‌های برجسته‌ی سنتی طراحی شده‌ است. روی بعضی گلیم‌ها نیز آیات قرآن به‌صورت برجسته درمی‌آید. بزرگ‌ترین ابعاد گلیم‌های نقش‌برجسته 1.5×3 متر است و ابعاد کوچک‌تر آن نیز وجود دارد.


او بیان کرد: در استان‌ ایلام حدود 97 کارگاه وجود دارد که از میان آن‌ها، حدود 47 کارگاه محصولات گلیم را تولید می‌کنند. این محصولات به خارج از کشور هم صادر می‌شوند. از جمله کشورهایی که گلیم به‌ آن‌ها صادر می‌شود می‌توان به استرالیا، انگلیس و آلمان اشاره کرد.


نمد


وی با معرفی نمدمالی به‌عنوان یکی از محصولات پررونق صنایع دستی استان ایلام، توضیح داد:‌ نمد از پشم گوسفند تهیه می‌شود. به‌تازگی هنرمندی به نام «محمدعلی چاوکی» نوعی نمدمالی معرق را ثبت کرده است؛ در این نوع نمد‌مالی معرق تصاویر مختلفی روی نمد طراحی می‌شود. این نمد معرق در ابعاد بزرگ و کوچک و با طرح‌ها و تصاویر مختلفی مانند استاد شهریار تولید می‌شود. این آثار معرق، زیبا و ظریف هستند و هزینه‌ی تولید آن‌ها هم اندک است.


ناصری در پاسخ به این پرسش که تصاویر افراد چگونه روی نمد ایجاد می‌شود؟ گفت: همان‌طور که نمد را می‌کوبند، تصاویر مورد نظر را هم به همان صورت روی نمد درمی‌آورند. برخی آثار نمد، رنگی است و از نمدهای رنگی برای تولید آن‌ها استفاده می‌شود. این نوع نمد معرق که با نوآوری هنرمندان تهیه می‌شود، سبب شده‌ است این محصول در سبد خانوار قرار گیرد.


چیت‌بافی


او با معرفی چیت‌بافی به‌عنوان یکی از محصولات پررونق صنایع دستی استان ایلام، درباره‌ی آن توضیح داد:‌ این صنایع‌ دستی در قدیم در تهیه‌ی دیوار سیاه‌چادرها استفاده می‌شد؛ ولی به‌تازگی با ایجاد طرح‌های زیبا، از آن‌ها به‌عنوان وسایل تزیینی استفاده می‌شود. ماده‌ی اولیه‌ی این چیت‌ها نی است؛ به این ترتیب که نی‌ها را از وسط می‌برند و با نخ‌های رنگی آن‌ها را به یکدیگر وصل می‌کنند و با طرح‌ها و نقش‌های سنتی آن‌ها را تزیین و به‌عنوان وسایل تزیینی استفاده می‌کنند. چیت‌ها در ابعاد یک متر در دو متر به‌صورت مربع‌های منظم به رنگ‌های مختلف درمی‌آیند و به دیوار نصب می‌شوند.


سه‌زله


ناصری با معرفی سه‌زله به‌عنوان یکی از سازهای محلی استان ایلام، اظهار کرد: این ساز شبیه ساز «دوزله» استان ایلام است؛ دوزله یکی از محصولات بادی این منطقه است که شش سوراخ مختلف برای دمیدن دارد. این ساز که ساز بومی منطقه‌ی غرب کشور محسوب می‌شود، مختص خود ایلام است و در مراسم شاد مانند جشن و سرور و عروسی نواخته می‌شود. با این ساز، آهنگ‌های شاد می‌نوازند و سبک موسیقی آن نیز سنتی است.


او افزود: چندی پیش، هنرمندی به نام «علیدوست فلاحتی» با اضافه کردن یک نی به دو نی قبل، سازی جدید به نام «سه‌زله» ساخت که گرچه نواختن موسیقی با آن دشوارتر است، ولی صوت‌های بیشتری از آن شنیده می‌شود. این ساز، طول بیشتری هم نسبت به «دوزله» دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه