سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب‌های زنجیره‌ای آثار تاریخی تهران ادامه دارد / خانه ـ باغ نمازی، ساختمان 30 طبقه می‌شود؟

یادمان

تخریب‌های زنجیره‌ای آثار تاریخی تهران ادامه دارد / خانه ـ باغ نمازی، ساختمان 30 طبقه می‌شود؟

خانه مشیرالدوله به مزایده گذاشته شده و خانه ظهیرالاسلام هر شب از بیم بلدوزرها کابوس می‌بیند. اکنون خانه – باغ نمازی هم در خطر تبدیل شدن به ساختمانی 30 طبقه است. به زودی بخشی ‌از خاطرات فرهنگی و معماری تهران با خاک یکسان می‌شود.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – تخریب‌ سریالی خانه‌های تاریخی تهران همچنان ادامه دارد. به زودی باغ – ویلای نمازی که خود دارای ارزش‌های معماری ماندگار و غیر قابل انکاری است به رغم قرار داشتن در حریم و مجاورت اثر ملی «خانه رهنما» که واقع در منطقه 1 شهری تهران،خیابان عمار است، با خاک یکسان می‌شود. مالکان این خانه مجوز تخریب و نوسازی با تراکم 30طبقه را گرفته‌اند.
 
کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند، در حالی که نابودی باغات شمال تهران خسارات زیست محیطی غیرقابل جبرانی به شهروندان تهرانی و آینده مبهم شهر وارد آورده است اکنون نیز معدود باغات این محدوده که عملا" کارکرد ریه تنفسی شهر به شمار می آیند، به نظر می‌رسد گریزی از تصمیم جلسات سرنوشت‌ساز ندارند.
 
 
ویلای نمازی از بناهای ارزشمند و شاخص معماری دوران آغاز مدرن و پدیده ای منحصر بفرد و ابتکاری و خلاقانه از انواع سنگ معادن سراسر کشور است که در سالیان گذشته به توصیه انجمن‌ها و نهادهای مدنی در شرایط ثبت در فهرست آثار ملی قرار گرفته بود. اما ناگاه خبر تصویب مجوز تخریب و نوسازی و ساخت و ساز ۱۰ها طبقه مطرح شده است. این در حالی است که کارشناسان میراث فرهنگی تهران در حال پیگیری این پرونده هستند.
 
سوال اصلی اینجاست: «درحالی که نفس شهر تهران در بلبشوی ساخت و سازهای بی حساب و کتاب و تخریب باغات سرسبز شمال تهران به شمارش افتاده آیا شورای شهر و کمیسیون محیطزیست آن شورا با این تصمیم موافقت کرده است؟»
 
سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که متولی حفاظت از میراث فرهنگی و مدنی و هویتی تهران است و در عین حال عضو اصلی و صاحب رای در کارگروه های مسکن و شهرسازی و کمیسیون‌های ماده پنج شهری چگونه تن به این اتفاق داده‌است؟
 
خانه رهنما به عنوان یک اثر ملی اگر چه به هر دلیلی امروز فاقد حریم مصوب سازمان میراث فرهنگی است اما مگر هر خانه تاریخی بدون حریم می‌تواند در معرض چنین تعرضاتی باشد و هیچ مدافعی در این جلسلت نداشته باشد؟ پس حامیان و مدافعان فرهنگ کجای این شهر خفته‌اند؟

دیدگاه‌ها   

0 #1 یک شهروند 1394-12-09 09:28
شهرداری و میراث فرهنگی نباید اجازه تخریب و تغییر کاربری ویلای نماری واقع در شمرون خیابان عمار را بدهد این ملک و بنا متعلق به همه ایرانیان است نه یک شخص و مجموعه بخصوص باغ و درختان کهنسالش
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه