سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آیا کاخ گلستان از ثبت جهانی یونسکو خارج می‌شود؟ - کوتاهی قد سرای دلگشا باز هم در انتظار رای دادگاه

یادمان

آیا کاخ گلستان از ثبت جهانی یونسکو خارج می‌شود؟ - کوتاهی قد سرای دلگشا باز هم در انتظار رای دادگاه

سرای دلگشا، این‌ روزها تبدیل به پرونده پر سر و صدای پایتخت شده است. بنایی که با شکایت مالک شخصی به دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج شد و حالا مجوز ساخت مجتمع تجاری با ارتفاع 27 متر را گرفته است. معاون حقوقی میراث فرهنگی تهران اما می‌گوید که این اداره تمام تلاش خود را کرده و منتظر نتیجه رای شعبه تجدید نظر دادگاه است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | Media Maratón Alicante 2022 - Carreras populares , IicfShops

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- پرونده سرای دلگشا همچنان به صورت لاینحل باقی مانده است. بنای تاریخی که نه تنها خودش از بین رفت، بلکه مدت‌هاست به دلیل ارتفاعش تهدیدی برای ثبت جهانی کاخ گلستان به شمار می‌رود.
 
کیانوش تکلو، معاون حقوقی میراث فرهنگی تهران امروز در گفت و گو با chn  می‌گوید:«بخش حقوقی اداره میراث فرهنگی تهران در حال پیگیری این پرونده است. آخرین اعتراض بخش حقوقی به رای دادگاه در شعبه تجدید نظر در حال بررسی است.»
 
او در پاسخ به این سوال که چه زمانی نتیجه رای دادگاه اعلام می‌شود، می‌گوید:« ما هم منتظر اعلام رای هستیم ولی امیدواریم که تا هفته آینده تکلیف این بنا مشخص شود.»
 
سرای قاجاری دلگشا در سال‌های گذشته، با حکم دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج و سپس تخریب شد، تا به جای آن یک مجتمع تجاری - اداری بنا شود.
 
 در صورتیکه این بنا تا ارتفاع 27 متر ساخته شود، حریم کاخ گلستان شکسته شده و این مجموعه تاریخی در فهرست میراث جهانی در خطر قرار می‌گیرد.
 
قدمت سرای دلگشا  به دوره قاجار باز می‌گردد ولی در دوران پهلوی اول مرمت و بازسازی شده است. این بنا در خیابان 15 خرداد، بعد از چهارراه گلوبندک، روبروی میدان ارگ، پلاک 958 واقع شده است. سرای دلگشا در تاریخ 14 آبان 1386 با شمارهٔ ثبت 19848 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه