سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سردر شمالی قورخانه تهران تخریب شد

یادمان

سردر شمالی قورخانه تهران تخریب شد

قسمت شمالی سردر قورخانه تهران تخریب شد. گفته می شود که این قسمت ثبت ملی نبوده است. این در حالی است که قسمت غربی قورخانه در مرداد 1376 در زمره آثار ملی جای گرفته بود.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | JofemarShops , nike air max flyknit 2015 price pakistan 2017 , nike dunk ultra on feet women boots White Black Diamond Shorts

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی – سر در شمالی قورخانه برای همیشه تخریب شد. این سردر که در خیابان خیام واقع شده و امتداد آن در خیابان امام خمینی است. گفته می شود که در هنگام ثبت کارشناسان تنها قسمت غربی آن را در پرونده ثبت ملی جای دادند و قسمت شمالی آن که در خیابان امام خمینی  قرار داشت ثبت نشده است.
 
این بنا که با نام‌های؛ زَرّادخانه، تخشایی، اسلحه خانه ، جبه خانه ، جیبه خانه و جباخانه خوانده می‌شود، در زمان ناصرالدین‌شاه  به عنوان اولین کارخانه صنعتی ایران بنا و در دوران پهلوی اول و به دست مهندس آلمانی به نام «گرهارد هارتمن» احیاء شد و در سال 1359 از وزارت دفاع به شهرداری واگذار و در نهایت امر در سال 1383 به عنوان ورودی ایستگاه مترو مورد استفاده قرار گرفت.
 
بخش عمده‌ای از بنا به علت نبود نگهداری فرسوده و بخشی هم توسط شرکت مترو تخریب شده بود و تنها  سردر و یک دیواره 80 متری در دو طرف سردر قورخانه و یک دیواره 30 متری در شمالی واقع در خیابان امام خمینی  باقی مانده بود، که در زمان ثبت اثر تنها حصار غربی در پرونده گنجانده شد.
 
بر اساس پرونده موجود، به نظر می رسد، به علت آنکه حصار شمالی در پرونده شماره 1912 آثار ملی قرار نداشت در ماه های گذشته قسمتی از آن توسط شهرداری منطقه 12 تخریب شد و قسمتی از آن به طول 10 متر کماکان بدون متولی باقی مانده است.
 
نماسازی به کار رفته روی دیواره ها به صورت قاب های آجری بوده که در هر قاب دو لوزی با نمای گچی در متن آجری دیوار قرار دارد و حد فاصل قاب‌ها ، ستون‌های آجری مسطح با ارتفاع بیشتر از دویار قرار دارند، که سرستونها یی هرمی شکل با آجر برجسته ، به هر یک از این ستون‌ها در نما خاتمه یافته است. پیش تر در این قاب‌ها نقوش اسلحه  بوده که به مرور زمان از بین رفته است .
 
در چند ماه پیش این حصار برای زیباسازی با رنگ پوشش داده شده بود که پس از پیگیری های انجام شده سنگ های مرمر کامپوزیت بر روی آن قرار گرفت که کماکان سنگهای مرمر بر روی اثر باقی مانده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه