سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نمای تئاتر شهر در حال تخریب است/ رشد شکاف‌ها در نمای تئاتر شهر

یادمان

نمای تئاتر شهر در حال تخریب است/ رشد شکاف‌ها در نمای تئاتر شهر

به نقل از خبر گزاری مهر

 

به گزارش خبرنگار مهر، در تمام نقاط دنیا بناها و مکان‌های تاریخی، فرهنگی و هنری همواره مورد توجه اقشار مختلف جامعه بخصوص مسئولان و متولیان امر هستند. وجود چنین فضاها و بناهایی به نوعی بیانگر هویت فرهنگی و هنری یک ملت هستند. مجموعه تئاتر شهر به عنوان تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران از جمله بناهای فرهنگی و هنری کشور است که به عنوان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

متأسفانه طی سال‌های گذشته بیشتر از اینکه به بنا و امکانات آن و همچنین ترمیم و بازسازی بخش‌هایی که در داخل و یا نمای تئاتر شهر آسیب دیده‌اند توجه شود از این بنای تئاتری بهره‌برداری شده است. یکی از دلایل بهره‌برداری بیش از حد از مجموعه تئاتر شهر نبود سالن‌های تئاتر به حد کافی در سطح تهران و البته کشور است.

اما این واقعیت را نباید نادیده گرفت که بهره‌برداری بیش از اندازه به تنهایی باعث فرسوده شدن یک بنا و تخریب آن نمی‌شود. متأسفانه نکته مهمی که از سوی مسئولان و مدیران و متولیان تئاتر در قبال تئاتر شهر مد نظر قرار نگرفته رسیدگی و بازسازی و مرمت این بنای هنری و میراث فرهنگی کشور است.



به مرور زمان و به دلیل بی‌توجهی کاشی‌ها و نمای تئاتر شهر در حال تخریب است


چند سال پیش وقتی صحبت از بازسازی مجموعه تئاتر شهر به میان آمد همگان بر این باور بودند که این بازسازی شرایط بهتری را برای این مجموعه حرفه‌ای تئاتر فراهم می‌کند. اما تعطیلی تئاتر شهر و بازسازی انجام شده در آن نقیض آن باور بود و نه تنها بازسازی صورت گرفته بر داشته‌های تئاتر شهر افزون نکرد بلکه برخی از داشته‌ها و شرایط استانداردی که در آن وجود داشت نیز از بین رفت.

مسئولان و مدیران فرهنگی و هنری و متولیان تئاتر هیچگاه رسیدگی و پرداختن به بنای مجموعه تئاتر شهر را در کانون توجه خود قرار نداده‌اند و حتی نسبت به اتفاقاتی که برای این بنای تئاتری رخ می‌دهد بی‌تفاوت هستند. این روزها وقتی به مجموعه تئاتر شهر نزدیک می‌شویم و نگاهی به نمای زیبای این میراث فرهنگی کشور می‌اندازیم شاهد وجود ترک‌ها و زخم‌هایی بر آن هستیم که به مرور زمان عمیق‌تر و جدی‌تر می‌شوند.



مدیران و مسئولان بارها از کنار این درها می‌گذرند و این تصاویر برای‌شان عادی است!


وقتی دو عدد کاشی ضلع جنوبی نمای تئاتر شهر به سرقت رفت یا تخریب شد برخی از مدیران و مسئولان تئاتری معتقد بودند که این اتفاق نمی‌تواند اتفاق خاص و درخور توجهی باشد. برخی هم با اعتماد به نفسی بالا اعلام کردند که این اتفاق ماه‌ها پیش رخ داده و چیز جدیدی نبوده و رسانه‌ها با تأخیر از این موضوع باخبر شده‌اند. اما همین مسئولان و مدیران هیچگاه خود را مسئول رسیدگی و بازسازی نمای بیرونی تئاتر شهر ندانسته و نمی‌دانند.

شاید ترک‌ها و زخم‌ها و آسیب‌هایی هم که بر نمای مجموعه تئاتر شهر وارد شده بارها و بارها توسط مدیران و مسئولان تئاتری دیده شده ولی نکته مهم و قابل توجهی نبوده که به آن رسیدگی کنند. این در حالی است که اگر هر چه زودتر به امر بازسازی نمای مجموعه تئاتر شهر پرداخته نشود شاید با گذشت مدت زمان کوتاهی شاهد تخریب جدی نمای این مجموعه تئاتری باشیم.



شکاف‌هایی که به راحتی بر بدنه تئاتر شهر حرکت می‌کنند و کسی جلودارشان نیست!


باید این واقعیت را در نظر گرفت که مجموعه تئاتر شهر نیازمند رسیدگی و توجه است و این وظیفه مدیران و مسئولان و متولیان تئاتر است که به این امر توجه کنند و همواره با توجیهاتی که ارائه می‌دهند بی‌توجهی خود را پنهان نکنند. مدیر مجموعه تئاتر شهر در اولین نشست رسانه‌ای خود از اختصاص بودجه‌ای قابل توجه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تکمیل بازسازی مجموعه تئاتر شهر خبر داد.

امید است بخشی از این بودجه صرف بازسازی نمای مجموعه تئاتر شهر شود تا شاهد تخریب هر چه بیشتر این میراث فرهنگی نباشیم. تئاتر در تمام بخش‌های خود نیازمند توجه و رسیدگی است و حفظ فضاهای فعلی تئاتر در شرایطی که با گذشت سال‌ها بر تعداد آن‌ها افزوده نمی‌شود وظیفه خطیر دیگری است که باید بر دوش مدیران و مسئولان مربوطه باشد.



سرنوشت شوم کاشی‌های تئاتر شهر در مقابل دیدگان مدیران و مسئولان و متولیان تئاتر!


بهتر است مدیران و مسئولان و متولیان تئاتر پیش از آنکه دیر شود و جامعه تئاتری و اهالی هنر شاهد تخریب مجموعه تئاتر شهر در مقابل چشمان خود باشند وارد عمل شوند و دروازه توجیهات را ببندند و دغدغه‌مندی خود را در عمل به خانواده تئاتر نشان دهند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه