سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان باز هم لکه دار شدن تاریخ در محله عودلاجان - حریم مسجد نظام الدوله شکست

یادمان

باز هم لکه دار شدن تاریخ در محله عودلاجان - حریم مسجد نظام الدوله شکست

حریم مسجد نظام الدوله با احداث ساختمان سه طبقه‌ای در مجاورت این بنای مقدس تاریخی در خیابان ناصرخسرو شکست. با این ساخت و ساز نه تنها حریم این بنای تاریخی بلکه بار دیگر قوانین میراث فرهنگی در محله عودلاجان زیر سوال رفت.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | AIR JORDAN 4 BLANCAS Y ROJAS - BabylinoShops - nike air jordan grey low heels shoes blue sneakers

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- در عرصه مسجد نظام الدوله و حریم بنای تاریخی دارالفنون، بنایی سه طبقه در حال احداث است که تمام قوانین و ضوابط میراث فرهنگی را زیر سوال می‌برد.
 
این ساخت و ساز نه تنها حریم این دو بنای تاریخی و ثبت در فهرست میراث فرهنگی را می‌شکند بلکه قوانین میراث فرهنگی در محله عودلاجان را هم از بین می‌برد.
 
با آغاز ساخت و ساز بنایی سه طبقه حریم مسجد تاریخی نظام الدوله و محله عودلاجان در هم شکست
 
بر اساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی، ارتفاع بناهای در حال ساخت در محله عودلاجان  7 متر است، این در حالی است که این بنای جدید نزدیک به سه طبقه بوده و ارتفاع آن بسیار بیشتر از 7 متر است.
 
این بنا در حال مرمت و بازسازی است اما همه سرمایه گذاری ها با در هم شکستن حریم این بنا از بین می رود
از سوی دیگر این بنای جدید، چسبیده به بدنه، مسجدنظام الدوله مربوط به دوره قاجار  بوده و در خیابان ناصرخسرو، کوچه ناظم الاطباء واقع شده‌است. این اثر در تاریخ 25 مهر 1383 با شماره ثبت 11210 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
بلندمرتبه سازی‌ها امان از محله تاریخی عودلاجان گرفته است
 مشاهدات نشان می دهد که در حال حاضر این مسجد در حال مرمت و بازسازی است. هزینه هایی برای ساماندهی آن اختصاص پیدا کرده اما سوال اینجاست که این همه هزینه در آنجا سرمایه گذاری شده است در حالی که ساخت و سازها ادامه داشته و نمی گذارد که قوانین تاریخی در این محله حفظ شود.
 
با همه مرمت ها باز هم اغتشاش بصری در این مسجد دیده می شود
 
نبش دیگر  خیابان ناظم الطباء  همچنین مدرسه دارالفنون واقع شده که این مدرسه نیز تحت الشعاع این ساخت و ساز قرار می گیرد. گفته می شود که این مدرسه به ابتکار امیرکبیر در زمان ناصرالدین‌شاه برای آموزش علوم و فنون جدید در تهران تأسیس شد. دارالفنون را می‌توان نخستین دانشگاه در تاریخ مدرن ایران دانست.
 
سال‌هاست که یکی از گرفتاری‌های مهم بناهای تاریخی در محله عودلاجان ساخت و سازهای جدید است. هرچند که سازمان میراث فرهنگی و شهرداری همواره از تفاهم نامه های متعدد میان خودشان خبر می‌دهند. اما به نظر می‌رسد که تفاهم نامه ها نه تنها دردی از آثار تاریخی دوا نکرده، بلکه مانع شفاف سازی در اطلاع رسانی این ارگان ها شده است.

دیدگاه‌ها   

0 #1 Guest 1391-07-10 05:17
این عمارت نوساز متعلق به خود مسجد بوده و تولیت مسجد اصرار بر ساخت این بنا با کاربری تجاری جهت کسب درآمد بیشتر را دارد و تا آنجا که من پیگیری شدم خود سازمان مجوز تخریب و نوسازی ملک مجاور را داده است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه