جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیرکل میراث فرهنگی تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد - تبلیغات شهرداری برای تخریب بافت تاریخی

یادمان

مدیرکل میراث فرهنگی تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد - تبلیغات شهرداری برای تخریب بافت تاریخی

شرکت نوسازی منطقه 12 شهرداری تهران در روزهای اخیر اقدام به پخش دفترچه راهنمایی برای بازسازی بافت فرسوده کرده است. نقشه پیوست این راهنما همپوشانی کامل با بافت تاریخی دارد. کارشناسان میراث فرهنگی هشدار می دهند که با این راهنما فاجعه تخریب عودلاجان دوباره تکرار می‌شود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

خبرگزاری میراث فرهنگی - شرکت نوسازی منطقه 12 شهرداری تهران در روزهای اخیر اقدام به پخش دفترچه راهنمایی برای بازسازی بافت‌ فرسوده با عنوان « احیاء بافت های فرسوده(تسهیلات و معافیت های تشویقی مالی جهت مالکین و سرمایه گذاران)» کرده است، این دفترچه شامل نقشه‌ای می شود که درست با نقشه هسته اصلی بافت تاریخی تهران همپوشانی کامل دارد.
 
در نقشه راهنمای پیوستی این دفترچه راهنما، پهنه‌های مورد نظر به عنوان بافت فرسوده منطبق و متمرکز با محدوده‌های ثبت ملی محله بازار ، محله عودلاجان و .... ، رنگین شده است! اما صحبتی از همکاری با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تهران نشده و از سوی دیگر در مورد حفظ قوانین و مقررات میراث فرهنگی هنگام بازسازی بافت فرسوده ای که جزوی از بافت تاریخی به شمار می رود، اطلاعاتی داده نشده است.
 
تماس با مدیرکل میراث فرهنگی تهران، نشان از تایید این ماجرا داشت. محمد حسین فرهانی،مدیرکل میراث تهران نسبت به انتشار و پخش این دفترچه اظهار بی اطلاعی و نگرانی کرد و به CHN گفت که این موضوع را پیگیری می کند.
 
اکنون این سوال مطرح می شود که آیا بافت تاریخی مترادف و هم معنی با بافت فرسوده است که شهرداری با این دفترچه  وارد مداخله در بافت تاریخی تهران شده است؟! در این دفترچه بسیاری از معافیت از مالیات به شرط تخریب کامل بوده، این در حالی است که در این مناطق بافت تاریخی ثبت شده و نه پلاک مشخصی و این امر باعث افزایش روند تخریب ها در بافت تاریخی می شود.
 
 
کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند که این تبلیغات باب مداخلات گسترده ‌ای در بافت تاریخی تهران باز می کند که بی شک یکی از نتایج آن نابودی بافت ثبتی و نادیده انگاشتن قوانین میراث فرهنگی است!
 
علی‌رضا قهاری، رییس انجمن معماری و شهرسازی از این اقدام شهرداری اظهار اظهار تاسف کرده و به CHN گفت:« به نظر می رسد، به رغم هشدارهایی که سالیان سال کارشناسان معماری و میراث فرهنگی داده‌اند، شهرداری تهران خیلی دغدغه حفاظت از بافت تاریخی را ندارد.»
 
به گفته او، ما بارها و بارها در باره اهمیت صیانت از بافت تاریخ نه تنها با آقای قالیباف بلکه با شهرداران پیشین هم صحبت کردیم، با این وجود به نظر می رسد که وقتی پای پول و سرمایه وسط باشد دیگر به مقوله فرهنگی نمی توان توجه کرد.
 
معافیت از عوارض به شرط تخریب و واگذاری معابر از جمله بندهای این راهنما به شمار می‌رود که نیازمند اظهار نظر سازمان میراث فرهنگی در بافت تاریخی است که اصلا در این دفترچه به آن اشاره نشده است
با این وجود، کارشناسان شهرداری نظر دیگری دارند. آن ها معمولا از تخریب تدریجی بافت فرسوده و ایجاد فضای ناامن شهری و اجتماعی صحبت می کنند. اینکه در صورت وقوع زلزله امکان فروریزی این بافت چند برابر است.
 
قهاری اما معتقد است:«این ااقدام شهرداری در صورتی که از نظر فرهنگی نهادینه شده باشد و دغدغه یک بافت فرهنگی همراه آن باشد، می تواند باعث حفاظت از بافت تاریخی هم شود. منتها در این برنامه هایی که در چند سال اخیر دیده شده، اصلا بحث صیانت از بافت تاریخی نیست، بلکه افزایش سرمایه است.»
 
او با اشاره به اتفاقاتی که در سال های گذشته در عودلاجان افتاد و بافت تاریخی با خاک یکسان شد، گفت:« امیدوارم که نوسازی در بافت تاریخی منجر به محو شدن هویت تاریخی شهر تهران نشود.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه