سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با ساخت یک مرکز تجاری 13 طبقه؛ حریم خانه پنجمین شهردار تهران و طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه شکسته می‌شود

یادمان

با ساخت یک مرکز تجاری 13 طبقه؛ حریم خانه پنجمین شهردار تهران و طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه شکسته می‌شود

حریم خانه پنجمین شهردار تهران و خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه، با ساخت یک مجتمع تجاری و اداری 13 طبقه شکسته خواهد شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | N1003313082 , Nike NOCTA FOOTBALL GLOVES "BLACK" , botas nike air force one blue , IetpShops STORE

به گزارش ایرانبوم به نقل از کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی تهران، «کریم آقا بوذرجمهری» پنجمین شهردار تهران است که با عمر 10 سال و یک ماه طول مدیریت در رتبه اول در بین 58 شهردار تهران قرار دارد که بیشترین طول عمر مدیریتی را در پست شهردار داشته است.

 

بوذرجمهری در اواسط سال 1302 زمانی که رضاخان به سمت نخست وزیری رسید، به عنوان شهردار تهران منصوب شد و در کارنامه خود اقداماتی در نوین شدن، نوسازی و آسفالت کشی‌های شهر تهران داشته و شکل گیری خبابان‌های علاالدوله(فردوسی)، برق (امیرکبیر)، باب همایون، بوذرجمهری(15خرداد) و مراکزی چون آتش نشانی، دارالمجانین و ...، در دوره مدیریتی وی رخ داده است و از سویی دروازه‌های تهران به عنوان هویت فرهنگی و معماری شهر نیز توسط وی تخریب و خندق‌ها پر شد تا شهر توسعه پیدا کند.

 

خانه این شهردار اکنون در خیابان ولیعصر، کوچه لقمان ادهم، کوچه بوذرجمهری با مساحتی بالغ بر 1900قرار دارد اما امروز به دو خانه در دوره های اواخر قاجار و پهلوی دوم تفکیک شده و بخش های شمالی عمارت بوذرجمهری نیز تخریب شده است. این خانه دارای دو بادگیر از پنج بادگیر منحصر به فرد تهرانی است و متاسفانه بخشی از بنا کارگاه ریسندگی و بخش دیگر متروکه است.

 

به تازگی در کنار این خانه، شهرداری منطقه 11 تهران بدون استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اجازه ساخت یک مجتمع تجاری و اداری 13 طبقه در کنار این بنا و در نبش خیابان ولیعصر به عنوان طولانی ترین خیابان خاورمیانه را صادر کرده است.

 

بر اساس پیگیری‌های این مجموعه، شهرداری منطقه 11 دلیل عدم استعلام خود را نبودن هرگونه بنا و یا حریم اثر تاریخی عنوان کرده است که این خود جای سوال دارد که آیا مگر خیابان ولیعصر سال گذشته در چهارمین همایش ثبت آثار کشور به همت شهرداری تهران و شورای شهر ثبت نشد؟ آیا با وجود اینکه خانه بوذرجمهری ثبت نیست ولی مگر نه اینکه بر اساس تبصره بند 6 دویست و یکمین مصوبه شورای اسلامی شهر تهران(دوره سوم) در رابطه با «تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی»، تمام بناهای ارزشمند ثبت شده و یا نشده فاقد حریم شهر تهران به عمق یک پلاک به عنوان حریم موقت بنا محسوب می‌شود و نباید ارتفاع بنا در حال احداث از اثر موجود تجاوز کند؟ حال با این وجود چرا شهرداری منطقه 11 از استعلام گرفتن از اداره کل میراث فرهنگی شانه خالی و این دلیل غیرقابل قبول را ارائه کرده است؟

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه