سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم زندان قصر آزاد شد

زیست بوم

زندان قصر آزاد شد

زندان قصر پس از تخریب/ عکس از رضا عزیزیخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ سرانجام دیوارها فروریخت و ساختمان‌های زندان قصر به عنوان آخرین موجودیت در بند، آزاد شدند. زندان قصر از دوران قاجار تا کنون زندانیان بی‌شماری را در خود دیده‌است و حالا با فروریختن دیوارها، به باغ‌ ـ موزه تبدیل می‌شود.
 
زندان قصر در تاریخ 11 آذرماه 1308 به دست رضا شاه افتتاح شد. ابتدا این زندان 192 اطاق داشت که 800 زندانی را در خود جای می‌داد. بعدها و تا دهه چهل شمسی و زمان ساخت زندان اوین، این زندان تنها زندان پایتخت بود. در این دوران زندان قصر توسعه زیادی پیدا کرد.
 
به گزارش CHN طی هفته گذشته بخش‌های باقی‌مانده دیوار زندان قصر که 8 سال قبل طی طرحی برای باغ‌ ـ موزه، تخلیه شده بود، تخریب شد. بناهای داخل زندان که ساخت آن‌ها به دوره پهلوی بازمی‌گردند در 27 اسفند سال 1381 به شمار ثبتی 8009 در فهرست آثار ملی ایران جای گرفته‌اند.
 
8 سال پیش قرار شد که شهرداری تهران این زندان را متحول کرده و تبدیل به یک باغ ـ موزه بزرگ کند. طراحان بسیاری از سراسر ایران ایده تغییر این زندان و چگونگی تبدیل آن به مجموعه گردشگری را ارایه کردند. امروز بعد از آن همه سال چالش، میان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی این دیوارها به یکباره فرو ریخت و طرح باغ‌ ـ موزه وارد مرحله جدید از اجرا شد.
 
مشاهدات خبرنگار CHN، حاکی از آن است که دیوارهای این زندان از محدوده شریعتی تا اتوبان صیاد همه ریخته شده است و دیگر همه بناهای زندان قصر را از نزدیک می‌توان دید.
 
زندان قصر که اکنون باغی 12 هکتاری است، در دو فاز سبک‌های سنتی وکلاسیک به مجموعه‌ای فرهنگی وگردشگری تبدیل می‌شود. سال‌ها کارشناسان میراث فرهنگی با شهرداری بر سر ساماندهی این بنای تاریخی به دلیل هماهنگ نبودن طرح های شهرداری با ضوابط میراث درگیر بودند. با اینکه هنوز هم معلوم نیست که چقدر این ضوابط اجرایی شده است ولی به نظر می‌رسد که قرار است، تمام سلول‌های انفرادی تبدیل به موزه‌ تبدیل شود.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه