سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حریم مسجد سپهسالار هم شکست

یادمان

حریم مسجد سپهسالار هم شکست

حریم مسجد سپهسالار شکست، همانطور که چندی پیش حریم خانه ملت خدشه دار شد. تیرآهن‌های برآمده از پروژه ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس ضلع شرقی و جنوبی این بنای تاریخی را محاصره کرده‌اند. مسجدی که نقش مهمی در پیروزی جنبش مشروطه ایران داشت، به زودی در محاصره ساختمان‌های بلند توسری می‌خورد. این در حالی که چند سال پیش گفته شده بود که این ساختمان‌ها کوتاه‌تر از مسجد سپهسالار هستند.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Adidas Superstar Cloud White/Core Black - Core Black FV2819 - james harden adidas commercial 2018 schedule 2017

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- پروژه مجتمع مسکونی و ساختمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد و پژوهش‌های مجلس حریم ضلع جنوبی و شرقی خانه ملت و مجلس سپهسالار را شکستند. این در حالی است که سازمان میراث فرهنگی هموراه به مدد قوانین مجلس از میراث فرهنگی ایران حمایت می‌کند. حالا باید دید که چه کسی پاسخگوی این ساخت و ساز است.
 
مسئولان سازمان‌ و نهادهای مختلف هم زیر بار صحبت کردن در مورد این پروژه نمی‌روند و با بیان اینکه مجلس است دیگر شانه خانه می‌کنند در حالی که احمد مسجد جامعی، رییس شورای شهر تهران در بازدید از این بنای مقدس بر اهمیت آن صحه گذاشته و در مورد ساماندهی و نورپردازی آن تاکید کرد. با این وجود آنچه این بنای تاریخی را تهدید می‌کنند، ساختمان‌هایی هستند که حریم این بنا را از بین برده و به نظر می‌رسد که اصلا برای متولیان این پروژه حرمت خانه ملت و مسجد سپهسالار در اولویت نبوده است.
 
این بی‌توجهی در حالی است که نه تنها قدمت مسجد سپهسالار به دوره قاجار برمی‌گردد و بانی آن میرزا حسین‌خان سپهسالار قزوینی صدراعظم دوره ناصرالدین شاه قاجار است بلکه مدرسه و مسجد سپهسالار پس از مدرسه چهارباغ اصفهان از بزرگترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی در ایران بشمار می‌رود و از سوی دیگر نقش تعیین کننده در جمع کردن انجمن‌های مشروطه خواه و مبارزه با استبداد محمدعلی‌ شاه داشته است.
 
با این وجود تا کنون مسئولان سازمان میراث فرهنگی در برابر این ساخت و ساز سکوت کرده‌اند. این در حالی است که مسجد سپهسالار در فهرست آثار ملی ایران جای دارد و طبق قانون نباید ساخت و سازهای حریم آن ارتفاعی بالاتر از بنا داشته باشند.
 
مسجد سپهسالار نه تنها این روزها حریمی شکسته دارد، بلکه آخرین بازدید‌ها از این مسجد نشان از تبدیل شدن حوضخانه آن به باشگاه ورزشی طلاب دارد. وجود تاسیسات ورزشی در این بنای تاریخی بسیاری از خبرنگارانی که برای بازدید آمده بودند متحیر کرد.
 
تا کنون هیچ کدام از نمایندگان مجلس با قطعیت در مورد این ساخت و ساز مخالفت خود را اعلام نکرده‌اند و همین طور ساختمان‌های مجاور مسجد سپهسالار و مسجد بلندتر و بلندتر می‌شوند.

فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه