سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث تهران هر دو دقیقه یک بار می‌لرزند

یادمان

میراث تهران هر دو دقیقه یک بار می‌لرزند

احداث مترو در جوار آثار و بناهای ارزشمند تاریخیخبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ آثارو بناهای تاریخی درمواجهه با مترو سپری ندارند، بخش عمده ای از بناهای تاریخی چون عمارت مسعودیه بین ایستگاه ملت و بهارستان، حریم مسجد فخرآباد در ایستگاه دروازه شمیران موزه علی اکبرصنعی درضلع شمال غربی میدان امام خمینی و مسجد فرازنده جنب متروی شوش قرارگرفته اند این درحالی است که تعداد قابل توجهی اثر ازجمله ملک موقوفه قاجاری فرمانیان درتجریش و نابودی قنات آب شاهی و به دنبال آن خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان قربانیان حضور و عبور مترو محسوب می شوند.
 
به گزارش CHN؛ درحال حاضر بخشی از مهمترین آثارتاریخی تهران در مسیر‌تردد مترو قرارگرفته اند. میدان امام خمینی (میدان توپخانه قدیم) درحالی مرکز اتصال خطوط مختلف مترو است که بخش اعظم آثارتاریخی از جمله بازارتهران، موزه علی اکبرصنعتی و... در اطراف آن واقع شده است. این درحالی است که نه تنها بخشی از آثار پراکنده تاریخی زخم خورده از حضور مترو بلکه عبور مداوم و لرزش‌های مکرر این اژدهای آهنین در فضاهای تاریخی شهر باعث شده تعداد بی شماری از بناها و اماکن تاریخی در چنبره مرگ قراربگیرند.
 
بخشی از ایستگاه خط 1 مترو( قلهک تا حرم مطهر) با گذر از مرکز بافت تاریخی تهران بسیاری از آثار و بناهای ارزشمند تاریخی را در معرض تهدید جدی قرار داده است. این بناها و آثار تاریخی درحالی در محدوده ایستگاه میدان امام خمینی واقع هستند که از استحکام لازم برخوردار نیستند. سردر قورخانه، بنای موزه ملی، میدان مشق، ساختمان بانک تجارت (بانک شاهنشاهی)، مدرسه دارالفنون وموزه علی اکبر صنعتی درواقع بخشی از مهمترین مجموعه میراث استان تهران را تشکیل می دهد که در مرکز خطوط مترو قرار گرفته اند.  نابودی قنات آب شاهی بواسطه  احداث مترو نمونه ای از این دست محسوب می شود که باعث خشک شدن نیمی از درختان کاخ گلستان شد.
همچنین ایستگاه مترو حسن آباد درست در  میدان حسن آباد به شدت این مجموعه تاریخی را تحت شعاع قرارداده است. این درحالی است که بخشی از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی در مجموعه بازار تهران و درمجاورت کاخ گلستان قرارگرفته  که همین عامل، افزایش تعداد مسیرهای مترو را در پی داشته است. این محدوده از چندین ایستگاه نزدیک از جمله ایستگاه پانزده خرداد، خیام و مولوی تشکیل شده است که از یک سو ازدحام مردم و از سوی دیگر لرزش‌های پیاپی مترو تهدید جدی برای این آثار تاریخی محسوب می‌شود.
 
 
ایستگاه پانزده خرداد نیز در میان عمارت تخت مرمر، مسجد امام خمینی و هنرستان حافظ وحریم مسجد فخرآباد، ساختمان پرچم و خانه فخرالدوله در حوالی ایستگاه دروازه شمیران. مسجد و مدرسه شهید مطهری،ساختمان مجلس (کاخ بهارستان)،حوض‌خانه کاخ نگارستان (یکی از ساختمان‌های وزارت ارشاد)،عمارت مسعودیه در ایستگاه بهارستان آسیب هایی است که به دلیل عبور مترو  بر پیکر این بناها وارد می‌شود.
 
این درحالی است که در محدوده ایستگاه دروازه دولت، سعدی، ترمینال جنوب خانه های تاریخی ارزشمندی وجود دارد که جزو آثار درجه یک محسوب نمی‌شوند اما کاملا از مشخصه تاریخی برخوردارند و ازگزند لرزش های مترو در امان نیستند.
 
ایستگاه‌ خط 2 مترو که از صادقیه شروع و به تهران پارس ختم می‌شود به دلیل پراکندگی و عدم مرکزیت آثار تاریخی تنها از محدوده برخی آثار گذر می‌کند. ارگ آزادی (ساختمان سابق میراث فرهنگی) و بقعه شیخ عبدالله دوریستی- طرشتی در نزدیکی ایستگاه آزادی واقع شده است. ایستگاه طرشت، دانشگاه شریف و شهید نواب صفوی، ایستگاه میدان حر که در مجاورت مسجد و مدرسه مجدالدوله و ایستگاه دانشگاه امام علی دربرگیرنده کاخ مرمر، موزه مقدم است.
 
این درحالی است که خط 2 مترو با عبور از حسن آباد و میدان امام خمینی به سمت امام حسین، شهید مدنی، سبلان، فدک، گلبرگ، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت،شهیدباقری ادامه و به تهرانپارس ختم می‌شود.
 
خط 3 متروی تهران  که قرار است از بزرگراه لشگرک در شمال شرقی تهران آغاز و با طول تقریبی 35 کیلومتر و با 11 ایستگاه، تا اسلامشهر کشیده شود.برای گسترش این خط، اطراف میدان‌های منیریه، ولیعصر(عج) و راه‌آهن حصار کشی شده است تا در کنار میدان فاطمی و خیابان بهشتی به کارگاه ساخت تونل مترو تبدیل شوند. هرچند که در این محدوده ها نیز تعداد پراکنده از بنای تاریخی وجود دارد.
 
خط 4 متروی تهران دارای 19 ایستگاه و به طول 21 متر است که از میدان شهید کلاهدوز آغاز و مسیر خیابان‌های پیروزی، میدان شهدا، میدان ابن‌سینا، میدان انقلاب، دروازه دولت، میدان فردوسی،‌ میدان انقلاب،‌ چهارراه ولیعصر،میدان آزادی و در ادامه به شهرک اکباتان در غرب تهران می‌رسد.
این خط با گذر از حریم تئاترشهر، به سمت دبیرستان انوشیروان، خانه عامری ها و ساختمان کوشک در میدان فردوسی حرکت واز  موزه پشت شیشه که بین ایستگاه دروازه دولت و دروازه شمیران است نیز عبور می‌کند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه