سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گفتگو دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران و مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران در برنامه پیدا و پنهان رادیو گفتگو

یادمان

گفتگو دبیر کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران و مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران در برنامه پیدا و پنهان رادیو گفتگو

مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران:
مجوز ساخت ساز در ضلع شمالی خانه مقدم این موضوع در زمان مدیریت بنده رخ نداد است/ انتظار ندارید که من کل تهران را به دلیل مسئولیتم، بلد باشم/ ضوابط فنی بازدارنده در بافت تاریخی اجرایی شده است!!/ ساخت و ساز اخیر در کنار گرانترین خانه موزه جهان متوقف نمی شود

دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران:
عبور مترو خط یک و فشار ساخت و ساز مجتمع مسکونی در حریم خانه مقدم، به مرور زمان باعث تزلزل بنا می شود و این کار جرم محسوب می شود.


حیاط بیرونی


به گزارش کمیته پیگیری خانه‌های تاریخی شهر تهران، عصر دیروز (دوشنبه 5 تیرماه 1391) در برنامه پیدا و پنهان رادیو گفتگو به موضوع شکسته شدن حریم خانه- موزه مقدم به عنوان گران ترین خانه- موزه جهان با حضور سجاد عسگری دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران و بهروز کاشف مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران پرداخته شد.


 در ابتدا این گفتگو عسگری با اشاره به قوانین موجود در زمینه حرائم آثار تاریخی گفت: قانون گذار در ابتدا امر در سال 1309 با تصویب قانون حفظ آثار ملی، در بند ب ماده 6 این قانون ذکر کرده است که ((هرگونه عملیات در مجاورت آثار ملی که سبب تزلزل بنیان یا تغییر صورت آنها شود، ممنوع است و مرتکبین به 50 الی هزار تومان جزاری نقدی محکوم می شوند))؛ سپس در سال های بعد این قانون اصلاح شد و هم اکنون بر اساس  ماده 560 قانون مجازات اسلامی ((هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی یا با تخلف از ضوابط اعلام شده، در حریم آثار تاریخی مبادرت به عملیات نماید که سبس تزلزل بنیان شود، علاوه  بر رفع آثار تخلف و پرداخت خسارت وارده؛ به حبس از یک تا سه سال محکوم می شود.))

وی با اشاره به اینکه تنها 6 درصد آثار تاریخی کشور بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی حریم مصوب دارند، ادامه داد: در قانون دیده شده که آثار تاریخی ثبت شده دارای حرائم درجه یک، دو و سه هستند که در حریم درجه یک ساخت و ساز ممنوع و در صورت امکان باید هم ارتفاع با بنا ثبتی باشد، در حریم درجه دو حد ارتفاع حداکثر تا 6 متر و در حریم درجه سه یک اثر ثبتی حد ارتفاع 12 متر است و صراحتا در قانون مجازات اسلامی ذکر شده است که حتی اگر در حریم درجه یک بنا ثبتی میراث فرهنگی مجوز خارج از ضوابط داد، در هر صورت این عمل باعث تزلزل بنیان بنا می شود  و جرم محسوب می شود.

دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران تصریح کرد: متاسفانه امروز شاهد این موضوع هستیم که به این قانون عمل نمی شود و عبور متروی خط یک از ایستگاه میدان حسن آباد به ایستگاه حر از زیر این خانه و لرزش های مداوم آن نیز باعث تزلزل بنیان خانه موه مقدم محسوب می شود که این موضوع نیز جرم محسوب می شود و یا حرکت مترو از زیر عمارت مسعودیه یا ساخت مترو و پاساژ تجاری در حریم تئاتر شهر  و یا ارتفاع 12 متر در بافت تاریخی عودلاجان و یا تجاوز به حریم موقوفه فرمانفرمانیان در تجریش و امثال این موارد، همه نشان دهنده ملاک عمل نبودن حریم و توجه به قانون توسط دستگاه های مسئول است.

در ادامه این بحث بهروز کاشف با اشاره به پرونده صادر شده در کنار خانه- موزه مقدم از سوی شهرداری منطقه 11 شهر تهران  اظهار داشت: در شمال خانه مقدم پروانه ای در پلاک ثبتی 3/204 و با استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران طی نامه ای در مورخ 23 مرداد سال 1385، صادر شده است ودر نامه میراث فرهنگی قید شده است که ملک واقع در شمال خانه مقدم  ((فاقد ارزش های تاریخی است و طبق طرح تفصیلی شهرداری تهران پروانه صادر شود)) و برای موزه نیز حریمی قائل  نشده اند  و از سویی این خانه تاریخی حریم مصوب ندارد و با توجه به نامه فوق، پروانه مطابق ضوابط شهرداری با ارتفاع 4 طبقه روی زمین داده شد و مجوز های لازم از سپاه انصار المهدی نیز که به دلیل نظامی بودن آن منطقه باید گرفته شود نیز اخذ و ارتفاع اعلام شده 16متر بود.
وی افزود: اما میراث فرهنگی استان تهران چهار سال پس از صدور این پروانه، در مورخ 17 آبان سال 1389 طی نامه به شهرداری تهران، حدارتفاع در آن بنا اعلام کرده و درخواستار توقف کار این مجتمع مسکونی به دلیل قرارگیری در حریم درجه یک موزه مقدم را شده است ولی در هر صورت برای مالک حقوق مکتسبه ای ایجاد شده است که ما نمی توانیم این حقوق را نادیده بگیریم و اجازه توقف این پروژه را نداریم زیرا مالک می تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و از شهرداری بابات صدور پروانه و جلوگیری از روند ساخت و ساز در مجوز صادر شده، شکایت کند.


دبیر کمیته پیگیری خانه های تاریخی شهر تهران در پاسخ به مدیریت بافت تاریخی شهر تهران اذعان داشت: در قانون ذکر شده است که اگر میراث فرهنگی نیز اجازه ساخت در حریم درجه یک بنا ثبتی را صادر کرد، سازمانهای ذیربط نباید اجازه ساخت و ساز را صادر کنند و هرگونه ساخت و ساز در حریم درجه یک آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور ممنوع است از سویی بر اساس تبصره‌ی بند شش مصوبه‌ی شورای شهر تهران در سال 1388 با عنوان «تعیین سیاست‌های اقتصادی، جذب مشارکت بخش خصوصی در حفظ و احیای اماکن تاریخی»، بناهای تاریخی فاقد حریم به عمق یک پلاک در پیرامون اثر واجد ارزش، حریم موقت آن محسوب می‌شود و کمترین تراکم ملاک عمل صد و بیست درصد برای آن لحاظ شده است و هر گونه ساخت وساز نباید از ارتفاع بنا ثبتی تجاوز کند.

وی بیان کرد: در ابتدا امر شاید آسیبی به این بنا وارد نشده باشد اما ارتفاع داده شده از حد 4 طبقه تجاوز کرده و ما امروز شاهد یک ساختمان مسکونی یا اداری 6 طبقه هستیم و نما مشرف به گرانترین خانه-موزه جهان نیز بسیاز زشت و همخوان با این اثر فاخر ملی نیست؛ از سویی این ساخت و ساز در حریم درجه یک  اثر ثبت شده خانه مقدم محسوب می شود و اصولاً ساخت و ساز در این حریم ممنوع است و با وجود لرزه های مترو از زیر این خانه و فشار وارده از سوی ساخت و ساز مذکور، به مروز زمان به بنیان این بنا آسیب جدی وارد می شود و این بنا را با تهدید رو به رو می کند.

کاشف در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مرجع بالادستی ما در بافت های تاریخی میراث فرهنگی است، خاطر نشان کرد: از نظر حقوقی شهرداری باید از میراث فرهنگی در محدوده های تاریخی و ثبت شده استعلام بگیردو حتی اگر میراث فرهنگی در زمینه استعلام تخلف کرده باشد، ما مرجع رسیدگی به تخلف میراث نیستیم و موظف به رعایت استعلام میراث می باشیم.
 عسگری در پاسخ به این صحبت ها گفت: اگر شهرداری تهران قائل به قانون است چرا در موارد دیگر قوانین و ضابطه های میراث یا ضوابط حفاظتی مصوب شورای شهر تهران را رعایت نمی کند؟ طبق مصوبه سال 88 شورای شهر تهران، شهرداری تهران موظف است که ضوابط فنی بازدارنده برای جلوگیری از تخریب آثار تاریخی را طراحی، مصوب و اجرا کند، این ضوابط مصوب و اجرایی شده است؟ هم اکنون در محله منیریه مشاهده می کنیم که خانه مینائی که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است همچون زندانی در میان خانه های مسکونی با ارتفاع های 22 متر و بالاتر محبوس شده است وحریم این اثر تاریخی پایمال شده است. آیا در این موارد هم از میراث فرهنگی استعلام گرفته شده است؟!
کاشف در پاسخ  از اجرایی شدن ضوابط فنی بازدارنده در دو سال اخیر خبر داد و تصریح کرد: من مسئولیت خود ر این دو سال را عرض می کنم و پاسخگو می باشم و در این دو سال اخیر اگر موردی هست، اعلام کنید. ما روجوع می کنیم اگر خلاف ضوابط و مقررات بود، از مردم شهر تهران عذر خواهی می کنم و با این اقدام مقابله می کنم.
سجاد عسگری در خاتمه اذعان داشت: امروز در شهر تهران شاهد این موضوع هستیم که به تازگی و در طی چند ماه اخیر در خیابان 30 تیر به عنوان خیابان ادیان و نماد وحدت ادیان الهی جهان در کشور ایران و در کنار سه اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، شهرداری منطقه 12 تهران اجازه ساخت در حریم درجه یک و بدون لحاظ کردن حریم این بناها را صادر کرده است، آیا این ارتفاع سازی نیز از اداره کل  میراث فرهنگی استان تهران استعلام شده است؟؟
مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران پاسخ داد: انتظار ندارید که من کل تهران را چون مسئولیت بافت تاریخی شهرداری تهران رادارم، بلد باشم. شما این مورد را بررسی کنید اگر خارج از پروانه و بدون استعلام از میراث فرهنگی استان تهران بود، دستور تخریب صادر می شود و با مالک آن برخورد می کنیم.
در خاتمه پیمان شیخی مجری برنامه پیدا و پنهان روزهای دوشنبه هر هفته رادیو گفتگو اظهار داشت که امیدواریم مسئولین به مسئولیت خود عمل کنند و اعلام نکنند که این موضوع در زمان مدیریت بنده رخ نداد است و مربوط به چند سال گذشته است.
موزه‌ی مقدم از جمله خانه‌های مجلل دوران قاجار در عهد ناصری متعلق به یکی از درباریان آن دوره به نام «احتساب‌الملک» شهردار تهران است که  در 20 آذرماه 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در دی ماه 1383 به عنوان موزه‌ی مقدم دانشگاه تهران افتتاح شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه