سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان روشن شدن چراغ خطر ویرانی میدان مشق - ساختمان مجله خواندنی‌ها تخریب شد

یادمان

روشن شدن چراغ خطر ویرانی میدان مشق - ساختمان مجله خواندنی‌ها تخریب شد

ساختمان مجله خواندنی‌ها تخریب شد. این بنا تا چند روز پیش سرگل کوچه خواندنی‌ها بود. کوچه خواندنی‌ها بخشی از هویت تاریخی میدان مشق. میدان مشق هم تنها موزه زنده پایتخت. حالا با تخریب این بنا، خاطره‌های چه خوب و چه بد کوچه، خاک شده، به باد سپرده شد.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Grailify - white nike air force mid mens 9.5 sandals size - nike sky hi dunk on people youtube Light Smoke Grey

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- خاطره‌ها چه خوب و چه بد باشند، بخشی از هویت ما محسوب می‌شوند‌. زمانی هم مجله خواندنی‌ها بخشی از زندگی عامه مردم به شمار می‌رفت. حالا ساختمان این مجله که در کوچه خواندنی‌ها قرار دارد، برای همیشه تخریب شد.
 
ساختمان خواندنی‌ها، بنایی با سبک معماری خاص در میان مجموعه‌ای از خانه‌های نوسازی شده،کوچه خواندنی‌ها در حریم میدان مشق بود که بخشی از هویت تاریخی مردم ایران را به دوش می‌کشید. از این پس دیگر هر کس به سراغ میدان مشق می رود، دیگر در کوچه خواندنی‌ها، حکایتی قدیمی برای خواندن و درک کردن پیدا نمی‌کند.
 
کوچه‌خواندنی‌ها، کوچه‌ای قدیمی دور میدان توپخانه است. درست اول خیابان فردوسی در عرصه میدان مشق است. کوچه‌ای پر از یاد و خاطره از مردمی که در این کوچه رفت و آمد می‌کردند. حرف می‌زدند. دعوا می‌کردند. جشن می‌گرفتند . به عزاداری می‌پرداختند.
 
 
کوچه‌ها نشان از زندگی مردمی دارند که در گذر روزگار، هویت یافته و قصه‌های بسیاری را شکل می‌دادند. شاید اگر در کشورهای دست یافته به صنعت توریست بود، این کوچه می‌توانست، خواندنی‌های ناگفته بسیاری برای گردشگران داشته باشد و به طور قطع منبع درآمد کلانی.
 
این کوچه و تنها ساختمان‌اش که از دوران قدیم به ما رسیده بود. دوره‌ای محل انتشار مجله عامه پسند خواندنی‌ها بود. بعدها این ساختمان، انبار لوازم اداری شد. بعد هم مالک آن مانع ثبت ملی این خانه شد و سرانجام آخرین هدفش را در تخریب این ساختمان به کار گرفت.
 
مالک، ساختمانی را تخریب کرد که تنها بنای باقی مانده از این کوچه بود که حرف‌های بسیاری از تاریخ ایران برای گفتن داشت.
 
 
اینجا کوچه خواندنی هاست، کوچه ای در میدان مشق، کوچه ای در دل موزه زنده ایران! فقط تفکر جذب توریست ندارد و حفظ هویت تاریخی!

 
اگر چه امروز دیگر امیدها برای تبدیل شدن میدان مشق به موزه‌ای تاریخی به یک سرخوردگی تبدیل شده است اما هنوز از حافظه مردم وعده ساماندهی موزه مشق و بودجه‌ای که مجلس برای آن اختصاص داده بود، پاک نشده است.
 
قدمت میدان مشق به دوره قاجار می‌رسد و در تهران، محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده و این اثر در تاریخ 12 مهر 1377 با شمارهٔ ثبت 2130 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کوچه‌ خواندنی‌ها بخشی از این میدان بود.
 
امروز ساختمان خواندنی‌ها تخریب شد اما این چراغ خطری برای همه بناهای تاریخی میدان مشق است و هر لحظه بیم آن می رود که زمانی میدان مشق با خاک یکسان شود و دیگر تهران حلقه اصلی همه بناهای تاریخی را برای همیشه از دست می‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه