سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عمارت «ارباب هرمز» نم می‌کشد!

یادمان

عمارت «ارباب هرمز» نم می‌کشد!

حتی رییس شورای شهر تهران هم می‌خواهد تا حریم عمارت «ارباب هرمز» تعیین شود تا ضوابط میراث فرهنگی در ساخت دیگر بناها در حریم این عمارت، مورد نظر قرار گیرد.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران‌ (ایسنا)،‌ عمارت قاجاری «ارباب هرمز» در فلکه‌ی چهارم تهران‌پارس، پارک پلیس و باغ اناری که سال‌ها «ارباب جمشید» و فرزندان او (هرمز و آرش) در آن زندگی می‌کردند، اکنون تنها یادگار باقی‌مانده از این خان زرتشتی است که قدیمی‌ترهای تهران‌پارس خاطرات خود را با آن مرور می‌کنند، خاطراتی که حالا به‌خاطر 20 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ممکن است در یک چشم برهم زدن فرو ریزد.

این بنای قاجاری سال‌ها پارکینگ ماشین‌های شهرداری، انبار پارک پلیس و مکانی برای استراحت کارگران افغانی بوده، یادگاری‌ها، ترک‌ها، لکه‌های سیاه، نوشته‌هایی مانند «اتاق آوارگان افغانی» و شعرهایی که روی دیوارها به‌چشم می‌خوردند، همه از بی‌توجهی متولیان و مسوولان به این عمارت و مهجور ماندن این بنا در قلب پارک پلیس حکایت می‌کردند. حتی پس از ثبت شدن آن در فهرست آثار ملی در سال 1384.

اما حدود چهار سال پیش، سازمان زیباسازی شهرداری تهران به فکر سامان‌دهی این بنا افتاد و طرح مرمت آن را تهیه و اقدامات اجرایی مربوط به آن را آغاز کرد.

از حضور نداشتن کارشناس و ناظر رسمی میراث فرهنگی در زمان تهیه‌ی طرح مرمت تا اجرایی شدن و آغاز مرمت این بنای تاریخی که بگذریم، حالا پس از پیشرفت 85 درصدی مرمت این بنای تاریخی، اجرایی شدن پروژه‌ی ساخت یک «پارک آبی» در فاصله‌ی حدود 50 متری عمارت، یک تهدید برای این بنای قاجاری محسوب می‌شود.

به گفته‌ی کارشناسان میراث فرهنگی، این پروژه می‌تواند پایه‌های این بنای تاریخی را به سرعت سست کند و باعث شود تا عمارت یک‌باره فرو ریزد.

به گزارش ایسنا، در بازدیدی که روز گذشته رییس شورای شهر تهران از این عمارت تاریخی در منطقه‌ی 4 تهران داشت، نگرانی را می‌شد در چشمان احمد مسجدجامعی دید. با کم‌کاری سازمان میراث فرهنگی و بی‌توجهی به این بنای تاریخی به‌دلیل نداشتن حریم مصوب و براساس موافقت اصولی که در روزهای پایانی سال گذشته رییس وقت سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری با پروژه‌ی احداث «پارک آبی» با شهردار سابق منطقه‌ی 4 تهران داشت، این بخش از پارک به یک سرمایه‌گذار فروخته شده و او در حال اجرایی کردن طرح خود در پارک پلیس، مقابل عمارت قاجاری «ارباب هرمز» است.

تا کنون پیمانکاران این پروژه، حفره‌ای بزرگ برای عبور و تمرکز آب در محوطه ایجاد کرده‌اند و دیوارها تا ستون‌های طبقه‌ی دوم عمارت «ارباب هرمز» رسیده‌اند.
 احمد مسجدجامعی در مواجهه با این اتفاق از نایب رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران خواست تا این پروژه را در نبود کارشناسان میراث فرهنگی، پیگیری کند تا دست‌ کم حریم منظری این عمارت قاجاری مخدوش نشود.

محمد سالاری که در زمان بازدید مسجدجامعی از این عمارت حضور داشت، موظف شد تا نقشه‌های پروژه‌ی «پارک آبی» را بازبینی کند و پیگیری‌های لازم را با هدف مخدوش نشدن حریم منظری عمارت قاجاری «ارباب هرمز» انجام دهد.

اما شهردار جدید این منطقه - علیرضا جاوید - از دادن پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در این زمینه، طفره رفت و فقط این جمله را که عمارت ارباب هرمز حریم مشخصی ندارد،‌ چند بار تکرار کرد. همان‌طور که رییس شورای شهر تهران از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران خواست تا حریم این عمارت قاجاری را تعیین کند، تا اگر طرح احداث بنای جدیدی در این محوطه پیش‌بینی شد، براساس اصول و ضوابط میراث فرهنگی ساخته شود.

جاوید این پرسش را هم که آیا می‌توان به سرمایه‌گذار این پروژه، زمین دیگری داد تا او از توقف پروژه‌اش ضرر نکند، بی‌پاسخ گذاشت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه