سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سردر باغ فرمانفرما مرمت می‌شود اما ...

یادمان

سردر باغ فرمانفرما مرمت می‌شود اما ...

روبه‌روی کوچه‌ی سلیمان‌زاده در خیابان شریعتی تهران، نرسیده به میدان قدس، در جایی که راننده‌های اتوبوس در حال استراحت هستند، سردر تاریخی ساختمان «انستیتو پاستور» قرار دارد که این روزها در حال مرمت است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ چندین سال این سردر تاریخی بین مصالح و ابزارآلات کارگاه مترو، پشت یک حصار ایمنی قرار گرفته بود؛ اما از چندماه پیش، این حصار قدری بیشتر شده و کل سردر را پوشانده و آن‌طور که اهالی منطقه می‌گویند، این کار برای مرمت سردر است.


حالا به‌نظر می‌رسد، شیروانی بالای سردر به‌شکل کاملا برداشته شده است و در شرایطی که خاطره‌ی قطع کردن درختان ورودی «باغ فرمانفرما» برای ساخت کارگاه مترو یا برداشته شدن برخی کاشی‌های منقش مجموعه «انستیتو پاستور فرمانفرما» که توسط یکی از دختران فرمانفرما به انستیتو اهدا شده بود، امید است بخش‌هایی از این سردر که برداشته می‌شوند، دوباره به جای اصلی‌شان برگردانده شوند.


به گزارش ایسنا، سردر و فضای پشت آن به باغ «صبار فرمانفرما» تعلق داشته و اکنون وقف «انستیتو پاستور ایران» است. این ساختمان وقفی به‌جز سردر ورودی، اسکلت ساختمانی پشت آن و چند درخت در انتهای مجموعه، نشان دیگری از «باغ فرمانفرما» که سال 1388 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، ندارد.


«باغ فرمانفرما» از حدود دو سال پیش، آسیب‌های زیادی دید؛ اسکلت زرد رنگی که برای کارگاه مترو نصب شد، براساس ضوابط میراث فرهنگی ارتفاع کمی دارد،‌ ولی با از بین بردن نشانه‌های باغ و باقی ماندن سردرش، آن هم در شرایطی که بیل‌های مکانیکی درست کنار سردر باغ کار می‌کنند و اتوبوس‌های شرکت واحد هر ساعت از شبانه‌روز در چند وجبی آن توقف می‌کنند، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به تنها نشانه‌های باقی‌مانده از «باغ فرمانفرما» وارد شده است.


نخستین مالک باغ فرمانفرما، «عبدالحسین میرزا» یکی از رجال قاجار بود و باغ پس از او به فرزندش «صبار فرمانفرما» رسید. دکتر صبار فرمانفرما در زمان حیات خود، باغ را وقف «انستیتو پاستور ایران» کرد. محدوده‌ی باغ اصلی از شرق به خیابان شریعتی‌، از شمال به پلاک‌های هم‌جوار، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از غرب به کوچه‌ای دیگر و پلاک هم‌جوار آن محدود می‌شود.

محدوده‌ی خانه‌ی صبار فرمانفرما که در بخش انتهایی شرق باغ اصلی قرار دارد، از شرق به خیابان شریعتی، از جنوب به کوچه‌ی «سلیمان‌زاده» و از شمال و غرب به پلاک‌های هم‌جوار محدود می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه