سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان منظر بصری برج آزادی مخدوش شد

یادمان

منظر بصری برج آزادی مخدوش شد

هر دم از این باغ بری می‌رسد. هنوز کارشناسان شهرداری و بنیاد رودکی بر سر حق بهره‌برداری از برج آزادی و ساماندهی اطراف آن در حال چالش و مباحثه هستند که بنایی جدید در حریم این بنای تاریخی سبز می‌شود. شهرداری مسجدی بزرگ در ضلع شمال غربی برج آزادی می‌سازد که با ساخته شدن آن منظر بصری نماد تهران مخدوش می‌شود. این اقدام شهرداری، بار دیگر یاد ساخت مسجد در حریم تئاتر شهر را زنده می‌کند.

nike-dunk-low-coast-uncl | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- اسکلت فلزی گنبد مسجدی در ضلع شمال غربی برج آزادی کامل شده و منظر بصری این بنا را مخدوش کرده است. هر چند ممکن است از سوی برخی این سوال مطرح شود که این بنا مذهبی است و دلیلی برای طرح این مسئله نمی‌گذارد. با این وجود تجربه تاریخی تئاتر شهر و بحث‌های مطرح شده در این زمینه یادآور این مسئله می‌شود که بناهای مذهبی دارای چنان شانی در جامعه هستند که ساختن آن‌ها باید با رعایت تمام قوانین و ضوابط باشد.
 
برج آزادی به دلیل ارزش‌های معماری، تاریخی، فرهنگی و اجتماعی که برای مردم ایران دارد، همواره از جمله بناهایی به شمار می‌رفته که حساسیت و خواست مردم برای احیا، ساماندهی و نگهداری مناسب را به دنبال داشته است. سال گذشته خبرهای منتشر شده در مورد ایجاد ترک‌هایی بر پیکر این بنا، شکستن کاشی‌ها و نفوذ رطوبت به پایه‌های آن اعتراض بسیاری از مردم را به همراه داشت. با این حال، امروز بنای جدیدی با شان مذهبی حریم این برج را می‌شکند.
 
هر چند که باز هم سازمان میراث فرهنگی همان مشکلی را دارد که در مورد تئاتر شهر داشت، یعنی حریم برج آزادی را مصوب نکرده است. سپیده سیروس نیا، معاون میراث فرهنگی اداره میراث تهران به CHN می گوید که در حال حاضر حریم برج آزادی تهیه شده اما هنوز مصوب نشده است.
 
با اینکه در ایران یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، با این حال به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی چندان ضرب‌المثل‌های قدیمی که جزو فرهنگ مردم است، جدی نمی‌گیرند.
 
در حال حاضر، مسئله تعیین نکردن حریم‌ بناهای تاریخی چالش جدی را به وجود آورده و مردم این انتظار را دارند که حداقل بناهای مشهور و معرفی که شان ملی دارند و در معرض ساخت و سازهای شهری قرار می‌گیرند، دارای حریم مصوب باشند.
 
با این حال نباید این مسئله را هم نادیده گرفت که شهرداری تهران همچنان با بی‌مهری به آثار تاریخی ساخت و سازهای شهری را ادامه می‌دهد و بناهایی که ثبت ملی هستند، چندان درجه بالایی از اهمیت را ندارد که برای ساخت و ساز در اطراف آن‌ها از مسئولان مربوطه‌اش استعلام کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه