سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم بروز فاجعه زیست‌محیطی در استان تهران

زیست بوم

بروز فاجعه زیست‌محیطی در استان تهران

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری از مرگ حدود 2 میلیون قطعه ماهی در سد فشافویه در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی خبر داد.

مهندس محسن شوکتی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برابر اطلاعات دریافتی طی چند روز گذشته بیش از 30 تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک واوان تلف شدند.

وی با اشاره به اینکه از بهمن ماه سال گذشته مکاتبه‌ای با اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت افزود: این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه شهرک سینمایی دفاع مقدس و سپس سد فشافویه می‌کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با تاکید بر اینکه شهرک مسکونی واوان باید مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب باشد گفت: شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود 60 درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که نداشتن بودجه عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است.

وی با اشاره به اینکه سد فشافویه برای آب آشامیدنی دام، کشاورزی و پرورش ماهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: در عین حال چاه‌های آب شرب هم در اطراف این سد وجود دارد که قطعا آلودگی آب این سد می‌تواند بر آب شرب این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری با بیان اینکه در سد فشافویه پرورش کپورماهیان، آمور، ماهی آزاد، سیلور و ... انجام می‌شود، گفت: متاسفانه تا روز سه‌شنبه حدود 2 میلیون قطعه ماهی مرده از این سد جمع‌آوری شده است از سوی دیگر کل سد که وسعتی حدود 200 هکتار دارد به شدت آلوده شده است و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.

وی افزود: در پی این آلودگی شدید جلسه‌ای برگزار و مقرر شد اداره محیط زیست شهرستان ری نسبت به شکایت از فرمانداری اسلامشهر و سایر مسوولان مربوطه به دلیل اهمال در جلوگیری از آلودگی این سد اقدام کند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان ری خاطرنشان کرد: قطعا اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص آلودگی محیط زیست کوتاه نیامده و پیگیری‌های قضایی را در این خصوص انجام می‌دهد و امیدواریم دستگاه قضایی نیز در این خصوص به شدت با متخلفان برخورد کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه