سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان برج «نم»زده «آزادی» درآستانه ثبت جهانی

یادمان

برج «نم»زده «آزادی» درآستانه ثبت جهانی

هم اینک رطوبت بیش از دو هزار متر فضای اداری به همراه تالارهای آیینه، نگارخانه و موزه برج که در طبقه منفی یک آن قرار دارند را به شکل محسوسی فراگرفته است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | efootwear.eu • Shoes for: men, women and kids • Hanbags and accessories , Giftofvision

درحالی که این روزها فرآیند ثبت جهانی برج آزادی ایران آغاز شده است، به گفته مدیران این برج روز به روز برمقدارنمناکی دیواره‌های برج آن افزوده می‌شود.

ایرج حقیقی که بیش از 40 سال قبل و درجوانی مسوولیت کارگاه ساخت برج آزادی تهران را برعهده داشته است درمورد آخرین تغییرات برج آزادی به «اعتماد» گفت: متاسفانه میزان رطوب زدگی این برج روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود به طوری که این روزها آب تقریبا تمامی دیوارهای طبقات پایینی برج را دربرگرفته و شدت آن نیز بیشتر شده است. وی با ذکر اینکه متاسفانه صدایش برای اخطار تخریب برج به گوش هیچ‌کس نرسیده است، گفت: متاسفانه با وجود تمام تلاش‌ها و دوندگی‌ها و مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها در زمان محوطه‌سازی اطراف برج داشتم، تمام مدیران شهری و میراث فرهنگی خاموش مانده، روزه سکوت گرفتند تا فاجعه‌یی به یادماندنی برای این برج رقم بخورد.

این مهندس کهنه کار درادامه درپاسخ به سوال ما دراین خصوص که خسارت وارد شده آیا به اصل برج هم خسارتی می‌زند یا خیر؟ گفت: این برج به گونه‌یی طراحی و ساخته شده که به این سادگی‌ها ویران نمی‌شود ولی حتی نمناک شدن و خیس شدن دیواره‌ها و تخریب نمای آن نیز جبران‌ناپذیر است.

حقیقی با اشاره به اینکه در صورت مطالعه دقیق و علمی، احیای مجدد این برج به شکل روز نخست آن و جبران خسارت‌های وارده امکان‌پذیر است، تاکید کرد: ما که درساخت این برج دست داشتیم، واقعا دل‌مان از این همه بی‌مهری به درد می‌آید، سوال اصلی اینجاست که چرا با وجودی که مهندسان و طراحان این برج هنوز در قید حیات هستند و آماده هرگونه کمک و همکاری درمورد نگهداری و ترمیم خسارت‌های وارد شده، هیچ مشاوره‌یی ازآنها خواسته نمی‌شود؟

علی سلیمانی، مدیریت اجرایی برج آزادی نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» از افزایش بی‌سابقه رطوبت در دیواره‌های برج سخن می‌گوید: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و گرمای بیش از حد هوا و به دنبال آن بیشتر شدن آبیاری فضای سبز محوطه برج، این روزها میزان رطوبت و شدت آن به بیشترین مقدار آن طی سال‌های گذشته رسیده است.

وی تصریح کرد: هم اینک رطوبت بیش از دو هزار متر فضای اداری به همراه تالارهای آیینه، نگارخانه و موزه برج که در طبقه منفی یک آن قرار دارند را به شکل محسوسی فراگرفته است.

سلیمانی در ادامه با تاکید براینکه تاکنون هیچ اقدامی از سوی شهرداری یا میراث فرهنگی یا سازمان‌های مرتبط دیگر صورت نگرفته به پاسخ شهرداری درمورد کم‌کاری‌اش اشاره کرده، می‌گوید: شهرداری دلیل بی‌توجهی‌اش را مدیریت چندگانه برج آزادی عنوان کرده درحالی که اصلا این استدلال ارتباطی به اصل قضیه و تخریب برج ندارد.

وی ضمن اشاره به بازدید اخیر مدیرکل بخش فرهنگی سازمان بازرسی کشور از برج در یکی، دو هفته اخیر می‌گوید: وی نیز با اظهار تاسف از وضعیت به وجود آمده گزارشی را آماده کرده‌اند که از مفاد آن بی‌اطلاعیم. مدیریت اجرایی از آغاز فرآیند ثبت جهانی برج آزادی خبر داده و گفت: این برج به همراه 9 اثر مهم تاریخی دیگر از سوی سازمان مردم‌نهاد ژاپنی توکومومو که به دنبال ثبت آثار برتر میراث فرهنگی جهان هستند و دفترشان در دانشگاه تهران است در حال طی مراحل ثبت جهانی شدن است. سلیمانی همچنین در مورد برآورد هزینه ترمیم برج آزادی نیز تصریح می‌کند: هنوز برآورد دقیقی از خسارت‌های وارد شده و هزینه مورد نیاز برای انجام تعمیرات و بازسازی برج صورت نگرفته است اما برآوردهای اولیه حکایت از آن دارد که برای انجام تعمیرات کامل درمحوطه اطراف برج و فضای آسیب‌دیده داخل آن به بیش از 10 تا 12 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

وی با اشاره به اینکه این فرآیند به تازگی آغاز شده و اعضای این سازمان مردم نهاد تاکنون چند بار از این برج دیدن کرده‌اند، می‌گوید: جای تاسف است که برجی که می‌تواند نمادی از غرور و عظمت کشورمان و سالانه پذیرای توریست‌های بسیاری از اقصی نقاط جهان باشد، امروز اینچنین مورد بی‌مهری قرارگیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه