سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قورخانه با رنگ و سنگ مرمر تزئین شد! - مدیریت رنگارنگ بر آثار ایران

یادمان

قورخانه با رنگ و سنگ مرمر تزئین شد! - مدیریت رنگارنگ بر آثار ایران

شهرام شهریار
مدیر تارنمای سفرنویس

مدیران از رنگ برای زیباسازی سردر قورخانه تهران که یکی از آثار ملی دوران قاجار است بهره بردند، این سردر که در حال حاضر به عنوان دروازه ورد به مترو میدان امام خمینی  مورد استفاده قرار می‌گیرد در دوران قاجار و در زمان ناصرالدین شاه بنا شده بود.

 

 

 چندی قبل مدیران به این نتیجه رسیدند که بهترین راه برای تزئین این سردر استفاده از پوشش رنگ می باشد!! و دیوارهای قورخانه را که روزی بر هر کدام از این دیوارها نقوشی از اسلحه های آن زمان بود را با رنگهای سبز و آبی مزین نمودند! و با پاشش رنگ بر روی آن ، نسبت به تخریب آثار فرهنگی این سرزمین کردند.

 

 

قورخانه با اینکه زمانی محلی برای ساخت اسلحه و وسایل نظامی و جنگی بوده اکنون در برابر این حوادث بی دفاع است . نکته اساسی اینجاست که بخش بزرگی از عمارت قورخانه تهران، در طی سالیان مدید، به علت بی‌توجهی مسئولان و فرسودگی ناشی از گذر زمان به شدت تخریب شده بود و تنها دروازه بزرگ فلزی و بنای دو طبقه‌ای از آن در محدوده خیابان خیام تهران به جای مانده است. این اثر در مرداد ماه سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران نیز جای گرفته است.

 

 

شایان ذکر است با توجه به پیگیری های مستمر انجام شده جهت زدودن رنگها ، این بار مدیریت تصمیم بر آن گرفت که این اثر را با سنگهای کامپوزیت تزئین کند و بر روی دیوارهای یک اثر ملی از سنگهای مرمر به عنوان تزئین استفاده کرده است!!

لازم به ذکر است چندی پیش بخش شمالی دیوار کاملا تخریب و با استقاده از مصالح کاملا جدید ، دیواری چند متر عقب تر بنا شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه