سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سوالات بی‌پاسخ گردشگران در برج طغرل

یادمان

سوالات بی‌پاسخ گردشگران در برج طغرل

برج طغرل خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ برج طغرل درشرق آرامگاه ابن بابویه درمحوطه ای کوچک اما سرسبز جای گرفته است. برجی خاموش و سنگین درحصار خانه هایی پرهیاهو. اغلب بازدیدکنندگان این برج سرگردان بدون آنکه جایی برای نشستن پیدا کنند در محوطه کوچک قدم می زنند جذب سوراخ های برج که حالا دیگر لانه پرندگان شده است می شوند. البته شرایط عده‌ای محدودی از گردشگران که هدفدار وارد برج می‌شوند بهتر از کسانی که برای تفرج آمده اند نیست. آنها نه راهنمایی می‌بینند برای کسب اطلاع و نه بروشوری در خصوص معرفی بنا.
 
به گزارش CHN؛ زنی کنار درب ورودی محوطه برج جدول حل می کند و با فروش بلیت 300 تومانی انجام وظیفه می کند.حوصله سوال های پی درپی بازدید کنندگان را ندارد. از برج و گذشته اش که می پرسی چیزی نمی داند. سراغ راهنما را که می گیری می گوید بعدازظهر می آید. با درخواست بروشور عصبانی می شود و با صدای بلند می گوید،نداریم. می پرسم چرا؟ اینبار ادامه می دهد و می‌گوید امسال بدلیل اینکه بودجه نداشتند به ما بروشور ندادند. قصد رفتن می کنم که صدایم می زند. اگر دانشجو یا محققی می توانم یکسری اطلاعات در اختیارت بگذارم. وقتی کشوی میزش را بیرون می کشد دو برگ کهنه در اختیارم می گذارد می گوید این اطلاعات برج است راهنمای اینجا نوشته تا اگر به دانشجویانی که برای تحقیق آمده اند بدهم تا از روی آن بنویسند. برگه هایش را برمی گردانم و به راز طغرل که خواست خود و دخترش در برج پنهان بمانند می اندیشم.
 
یکی از بازیدکنندگان که محدوده برج طغرل را به دقت می نگریست گفت: من شغلم رانندگی است و بسیاری از توریست های خارجی را جابجا می کنم. آنها باوجود داشتن اطلاعات کامل بسیار علاقمندند که درموقع بازدید از بنا و آثار تاریخی کسب اطلاع کنند. این درحالی است که دربسیاری از بناها و سایت های تاریخی که ثبت جهانی هستند راهنمایی که مسلط به زبان انگلیسی باشد و درمحوطه حضور داشته باشد نمی بینیم.
 
گفته می شود برج طغرل  آرامگاه موسس سلسله سلجوقیان است اما اینکه طغرل و دخترش لابلای دیوار برج آرمیده اند تنها واقعیت این برج تاریخی نیست.
 
گفته می شود برج طغرل محل سخنرانی بوده است به طوری که هنگام سخنرانی در مرکز برج برگشت صدا و ایجاد حالت اکو، صدا زیباتر و بلندتر به گوش می رسد. ضمن اینکه برج طغرل را رصد خانه ای دانسته اند که با قرص کامل ماه و قرار گیری در نقطه مرکز برج ماه به ما نزدیکتر خواهد شد. اتفاقی که در سال تنها 2 بار در اردیبهشت و دی ماه با عبور قرص ماه از بالای برج رخ می دهد.
 
همسایگان طغرل ساعت خود را باساعت آفتابی طغرل تنظیم می کنند
اطلاعات و اتفاقاتی که درباره برج طغرل وجود دارد چون قصه ای جذاب است که این پتانسیل را دارد تا گردشگران بی شماری را راهی ری کند و مهمان طغرل. نه تنها گردشگران حتی همسایگان اش هم نمی دانند که این برج بی نظیرترین ساعت آفتابی دنیا است. طبق گفته باستان شناسان و کارشناسان یونسکو از نمای بیرونی برج، 24 ستون و پره خواهید دید چنانچه هر ستون یک ساعت است. که درواقع عقربه کوچک یا همان دقیقه شمار است. سوراخ های داخل که لانه گفته می شود عقربه بزرگ یا همان ساعت شمار خوانده می شود. که با استفاده از فرمول جبر و مثلثات و تابش نورآفتاب روی ستون ها ساعت بدست می آید.
 
این درحالی است که سردابی به ارتفاع 4 متر وجوددارد که به دلیل عدم حفاری با دربی آهنی قفل و زنجیر شده است. همچنین درب چوبی روی بدنه برج به چشم می خورد که گفته می شود بادخورد و هواخور برج است.
 
بازدید از برج طغرل یکی از جاذبه های ری محسوب می شود، با اینکه مسیر برگشت از برج یک طرفه است وهمراه با پیاده روی طولانی است اما بدون راهنما، بروشور، وسایل حمل ونقل یکی از جاذبه های ری محسوب می شود به طوری که نمی توان ری را شناخت بدون آنکه طغرل را ندید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه