سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وضعیت اسفناک عودلاجان کی سامان می‌یابد؟

یادمان

وضعیت اسفناک عودلاجان کی سامان می‌یابد؟

امروز 22 بهمن‌ماه است، روزی که قرار بود، وعده‌ی مدیران محقق شود و بخشی از بافت تاریخی عودلاجان در تهران به بهره‌برداری برسد تا مغازه‌داران این منطقه بتوانند قدری از آسیب‌هایی را که در 5 / 1 سال گذشته از نظر اقتصادی به آن‌ها وارد شده است، جبران کنند و در کنار آن گردشگران نیز به این بافت تاریخی بیایند، اما ...

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | high heels made of nike shoe , nike sb check solarsoft price guide list for girls , Where To Buy , A01599C , nike tiempo legend camo besotted friday sale amazon Abutting Love Lift High White

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نخستین بحث‌ها و طرح‌ها برای سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان از سال 1388 آغاز شد. آن ‌زمان، سامان‌دهی عودلاجان پس از تخریب‌هایی که در بخش‌های مختلف این بافت تاریخی رخ داد، فقط در حد حرف بود و مطالعاتی که می‌گفتند در حال انجام است.

با روی کار آمدن محمدحسین فرمهینی فراهانی در مدیریت میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در سال 1388، مطالعه‌ی دوباره‌ی طرح سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان آغاز شد. مطالعات تا خردادماه 1391 ادامه پیدا کرد، ولی تا پایان عمر مدیریت فراهانی در میراث فرهنگی تهران این پروژه به سامان نرسید.

مدیر جدید این اداره کل - رجبعلی خسروآبادی - در نخستین اقدامش، فراهانی را بار دیگر به این پروژه برگرداند تا کار نیمه‌تمامش را به پایان برساند.

خسروآبادی وقتی با اعتراض‌ها به‌دلیل به‌کار گرفتن دوباره‌ی فراهانی در پروژه‌ی سامان‌دهی عودلاجان مواجه شد، گفت، «هر کسی این فرزند را زاییده است باید خودش آن را بزرگ کند.»

فراهانی نیز پس از گرفتن مدیریت پروژه‌ی سامان‌دهی عودلاجان، با اشاره به دوره‌ای که مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران بود، درباره‌ی مسوولیت جدیدی که برعهده‌اش گذاشته شد، اظهار کرد: در زمان مدیریتم در این اداره کل به من اتهام زده شد که با شهرداری قاطی شده‌ام، اما خوشبختانه اکنون موقعیت خوبی پیش آمده است.

او حدود پنج‌ماه پیش اعلام کرد که برای به سرانجام رساندن این پروژه، برنامه‌ریزی و طرحی را تدوین کرده که براساس آن، چهار ضلع میراث فرهنگی، کسبه‌ی بازارچه، شهردای منطقه و دفتر تسهیل‌گری بافت تاریخی عودلاجان موظف به انجام کارهایی برای به سرانجام رساندن این طرح هستند.

وعده‌ی افتتاح مرحله‌ی نخست طرح ملی سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان در حالی حدود دوماه پیش مطرح شد که خیلی‌ها به این رخداد امید نداشتند و امروز نیز دلیل آن ناامیدها کاملا واضح است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان تهران در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در جلسه‌ای که هفته‌ی پیش با حضور نمایندگان چهار بخش پروژه‌ی سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان برگزار شد، مشکلات موجود برای سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان بررسی شدند؛ اما هنوز برخی ابهام‌ها در زمینه‌ی به نتیجه رسیدن این پروژه وجود دارند.

رجبعلی خسروآبادی ادامه داد: در آن جلسه، وضعیت ساخت و نصب ورودی مغازه‌ها مشخص شد. همچنین بحث‌هایی درباره‌ی مالیات کسبه‌ای که از حدود یک سال پیش از مغازه‌های‌شان هیچ درآمدی نداشته‌اند، مطرح شد و این موضوع همچنان در دست بررسی است.

او بیان کرد: قرار شده است، شهرداری با هماهنگی نیروی انتظامی، نیروهایی را برای حفاظت از منطقه‌ی عودلاجان در شب قرار دهد.

وی همچنین درباره‌ی ابهام‌های موجود در پروژ‌ه‌ی سامان‌دهی بازارچه‌ی عودلاجان، اظهار کرد:‌ قرار است، این ابهام‌ها توسط کمیته‌ی فنی اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بررسی و درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

او از ادامه‌دار بودن برخی مشکلات برای نصب پست‌های برق در بازارچه خبر داد و افزود: بخشی از مشکلات شاید به‌راحتی برطرف نشوند. قرار است در جلسه‌ای که با شهردار منطقه‌ی 12 برگزار می‌کنیم، آن‌ها نیز مسائل را بررسی کنند و به نتیجه برسند.

خسروآبادی پیش از این (13 آذرماه امسال) در حالی که به‌تازگی به‌عنوان مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران منصوب شده بود، گفت که «قبرستان را به فرهنگسرا تبدیل کردم، احیای عودلاجان که دیگر کاری ندارد. در هشت روز گذشته هر کسی به من رسید گفت بیچاره می‌شوی. کسی به من تبریک نگفت، اما من به سامان‌دهی بناها و بافت‌های تاریخی تهران امیدوارم.»

همان زمان، خیلی‌ها به‌شکل رسمی و غیررسمی گفتند که در مدت زمان تعیین‌شده به سامان‌دهی شدن عودلاجان امیدوار نیستند. حالا هم به‌نظر می‌رسد، مدیر جدید اداره‌ی میراث فرهنگی تهران خوش‌بینی زیادی داشته است. همچنین ضروری است که برای سپردن پروژه‌های بزرگی مانند سامان‌دهی بافت تاریخی عودلاجان به‌دست افراد شایسته و توانمند، دقت و بررسی بیشتری انجام شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه