سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیر اجرایی برج آزادی فاش کرد - نگرانی نسبت به ساخت مسجد آزادی از فروردین اعلام شده بود

یادمان

مدیر اجرایی برج آزادی فاش کرد - نگرانی نسبت به ساخت مسجد آزادی از فروردین اعلام شده بود

توافق سازمان میراث فرهنگی، شهرداری و وزارت ارشاد می‌توانست نوید روزهای خوبی برای برج آزادی داشته باشد اما ساخت یک مسجد در حریم منظر این برج باز هم نماد تهران را دچار مشکل کرد. معاون فرهنگی شهردار تهران می‌گوید هیچ هشداری بابت ساخت این مسجد دریافت نکرده است در حالیکه علی سلطانی،‌ مدیر اجرایی برج آزادی می‌گوید در فروردین ماه سال جاری طی نامه‌ای به شهرداری و سازمان میراث فرهنگی نگرانی نسبت به ساخت این مسجد اعلام شده است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه شهری – گنبد و گلدسته‌های مسجد هفتاد و دو تن در کنار برج آزادی از میانه طاق و کنار پایه‌های آزادی دیده می‌شود و منظر آزادی را دچار مشکل کرده است. کوتاه‌شدن گنبد و گلدسته‌ها می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند اما شهرداری می‌گوید این مسجد برای منظر برج آزادی مشکلی ایجاد نکرده است.
 
معاونت فرهنگی شهرداری و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران مسئولیت ساخت این مسجد را عهده‌دارند. میثم امرودی، معاون فرهنگی شهردار تهران پیشتر در گفتگو با CHN گفته بود حریم میدان آزادی «به شدت مراعات شده» و اگر این ساخت و ساز از نظر میراثی دچار مشکل است «باید سازمان میراث فرهنگی اعلام کند».
 
اما علی سلطانی، مدیر اجرایی برج آزادی در گفتگو با CHN می‌گوید در فروردین‌ماه امسال نامه‌ای از طرف مدیریت برج آزادی به مدیرعامل توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و همچنین رجبعلی خسروآبادی رئیس میراث فرهنگی تهران فرستاده است که در آن نسبت به ساخت این مسجد ابراز نگرانی شده است.
 
به گفته او در این نامه اشاره شده که «هرگونه ساخت و ساز در اطراف اماکن تاریخی نیاز به رعایت اصول مشخصی است» و رعایت نشدن این اصول در ساخت این مسجد می‌تواند «مانعی برای ثبت جهانی برج موزه آزادی» شود.
 
سلطانی با اشاره به اینکه مدیریت مجموعه آزادی هم از ساخت مجتمع فرهنگی استقبال می‌کند، می‌گوید این مجتمع فرهنگی نیاز به «گنبد و بارگاه مرتفعی که منظر آزادی را مخدوش می‌کند» ندارد. آنجا ورودی تهران است و به یک مسجد نیاز دارد و باید خدمات لازم ارائه شود اما مرتفع‌سازی آن از نظر مدیریت برج آزادی مشکل دارد.
 
مدیر اجرایی برج آزادی نقش سازمان میراث فرهنگی را در این میان منفعلانه می‌داند. به گفته او انتظار مدیریت مجموعه برج آزادی از سازمان میراث فرهنگی این بود که فعالانه‌تر با این موارد برخورد کند. گله اصلی از سازمان میراث فرهنگی است که می‌بایست با استدلال‌های متقن و استفاده از قوانین و مقررات جلوی این کار را می‌گرفت.
 
سلطانی معتقد است که شهرداری به ملاحظات میراثی اشراف ندارد و این وظیفه سازمان میراث فرهنگی است که صلاح میراثی بناهای تاریخی را به سازمان‌های دیگر گوشزد کند. به گفته او سازمان میراث فرهنگی نباید بعد از اینکه مشکلی برای یک بنای تاریخی پیش آمد وارد ماجرا شود. در گذشته اینطور بود اما «از دولت جدید انتظار بیشتری می‌رفت که منافع ملی و کشور را در سطح کلان» ببیند.
 
سلطانی در نهایت می‌گوید هیچ پاسخی به نامه مدیریت برج آزادی به شهرداری و سازمان میراث فرهنگی دریافت نکرده‌اند. زمانی تاورکرین‌های کنار مسجد جمع‌آوری شد که این تصور را ایجاد کرد که کار متوقف شده است اما بعد دوباره گنبد ساخته شد و ساخت آن همچنان ادامه دارد. به گفته او همه مسئولان باید «دل‌اشان برای وطن بسوزد» و ملاحظات فنی و فرهنگی در ساخت سازه کنار نماد تهران مراعات شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه